Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Selasa, 12 Disember 2023

Kuih bom yang kalau hadap, boleh terbayang kita bom 'negara yang lakukan genocide' tu


 Assalammualaikum dan selamat sejahtera. 

Kuih bom ni saya buat masa 2 minggu perang di Gaza berlaku. Everyday, we heard bombing, killing, arresting, genocide of Palestinian people. Jadinya, akibat bengang dengan al-mangkuk al-ayun isnotreal, I imagine that I have bomb and i can throw it to askar-askar dia yang bacul. Face to face lah tentera dengan tentera. Baru tahu siapa kuat (nampak tak akak rasa ter'emo' di sini).

Ramai yang syahid. Saya sangat sedih. Setiap malam saya doa agar diberhentikan ini semua. Disegerakan bantuan dari Allah dan manusia. Dan sehingga sekarang, ia masih menyakitkan peperangan yang berlanjutan ini. 

Ini bahan-bahan buat kuih bom tu. Mungkin anda pun boleh cuba sambil imagine.

Bahan-bahan:
700gm apa sahaja pisang pilihan anda
1 sudu kecil soda bikarbonat
1/2 sudu kecil baking powder
1 sudu besar gula kastor
1 1/2 cawan tepung gandum
Secubit garam
Minyak untuk menggoreng

Penyediaan:
1. Masukkan pisang, gula, garam, soda bikarbonat, baking powder dan tepung gandum dalam satu mangkuk dan lenyek hingga hancur. Perap 30 minit.
2. Panaskan minyak dengan api sederhana. Boleh guna sudu besar atau tangan untuk menceduk adunan tadi dan masukkan ke dalam minyak panas. Masukkan dalam 5-7 biji adunan sekali goreng.
3. Goreng hingga warna kelihatan garing kehitaman pada seluruh bahagian cekodok. Angkat dan toskan. Dah boleh makan atau dibomkan selepas tu. 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...