Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Jumaat, 30 November 2018

Chipodeh @ Chicken Podeh @ Chicken Pedas Panggang


Assalammualaikum & Salam Sejahtera.

Ni semua gara2 banner iklan kat Texas Chicken semalam. Iklan burger sos chipotle. Kalau ikutkan tekak Asia Tenggara, chipotle ni tak pedas mana. Pedas lagi cili padi kita, cili siam & cili di Flores, Indonesia. Itu memang tahap pedas tak hengat.

So, encik suami yang tengah diet, dia buat AYAM PANGGANG CHIPODEH ini salai atas kuali leper aje. Serious sedap. Enak makan macam tu aje, buat inti untuk tortilla hatta boleh letak atas mi goreng pedas (saya dah try tadi). Ini resipinya.

Bahan:
4 keping boneless chicken
1 cawan cili padi dikisar/ditumbuk sederhana kasar
1 sudu besar paprika
1 sudu besar lada hitam
1 sudu besar garlic powder
2 sudu besar minyak zaitun
1 sudu kecil garam
1 sudu besar madu
Sedikit minyak zaitun untuk salai/saute atas kuali

Penyediaan:
1. 4 keping bahagian dada ayam tersebut anda cucuk dengan garfu di beberapa tempat. Ini bagi memastikan ayam yang diperap akan masuk jus bahan campuran ke dalamnya (sekeping dada ayam tu just cucuk 2-3 tempat aje). Jika nak cucuk lebih pun boleh untuk pastikan bahagian isi dalam ayam diserap bahan perapan.
2. Campurkan dalam satu mangkuk, cili padi, paprika, lada hitam, garlic powder, minyak zaitun & garam. Gaul hingga mesra & sadurkan semuanya pada ayam. Perap ayam ini sekurangnya 30 ke 40 minit.
3. Untuk menyalai atau omputih panggil 'saute', guna kuali leper atau pan yang lebar. Panaskan sedikit minyak zaitun & salai daging ayam sekeping atau 2 keping serentak. Balik-balikkan ayam tersebut agar masak & jika kelihatan kering, sapukan / sudukan sedikit baki bahan perapan tadi agar ayam lembab. Setelah sudah pasti masak, angkat & biarkan sejuk seketika & boleh hiris untuk dimakan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...