Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Jumaat, 28 September 2018

Cuti-cuti / Ziarah Ho Chi Minh Hari-3


Assalammualaikum & Salam Sejahtera.

Kali ni, trip kami agak touching skit. Serius, saya pun tak sangka kali ni, emosi saya jadi sangat tidak stabil melihat kesan akibat perang US-Vietnam. Sepertimana kita sedih dengan peperangan yang berlaku di Syria, Afghanistan, Myanmar & tempat-tempat lain, itulah yang saya rasa. All the emotion mix-up just in one place, War Remments Museum.

Perang US-Vietnam yang bermula tahun 1954 itu telah menyebabkan banyak kerosakan kedua-dua buah negara. US yang beranggapan bahawa mereka polis dunia mahu menyekat perkembangan komunis yang berada di Vietnam. Dan kesudahannya, US kalah teruk dan sehingga sekarang mereka masih malu untuk menceritakannya. Even Presiden US yang mengarahkan peperangan ini hanya sebentar sahaja menyandanga jawatan Presiden. Mungkin akibat tekanan antarabangsa & juga dalaman membuatkan dia jatuh.

Berbalik pada lawatan tadi, mula-mula masuk muzium ni, ok lagi. Tambahlah ilmu serba sedikit tentang sejarah Vietnam, Ho Chi Minh, askar US yang tak mahu join perang dan lain-lain. Tapi bila sampai aje kat tingkat atas, saya dah terdiam bila lihat tinggalan bom tangan, bom, senapang, machine gun, peluru & macam-macam lagi. Hati mula terusik bila melihat gambar-gambar kekejaman askar US pada orang tempatan. Itu belum lagi apa yang dilakukan pada kanak-kanak, wanita & orang tua. Ada satu lubang perigi batu diletakkan di dalam muzium. Dan bila dibaca sejarahnya, rupanya dalam lubang perigi tersebut telah dibunuh berbelas orang rakyat Vietnam terdiri daripada wanita & kanak-kanak.

Senjata yang digunakan semasa peperangan. Barangkali ada yang sudah membunuh manusia di muncungnya.  

Antara gambar-gambar perang yang diambil semasa peperangan. Manusia adakala sangat kejam. Teringat akan pertanyaan Jibrail pada Allah tentang awal kewujudan manusia. Tapi... Allah sudah berikan jawapanNya.

Dan dalam ketika saya seorang membaca bait-bait ayat di setiap gambar, emosi mula terganggu. Entah kenapa, air mata perlahan-lahan terbit. Ya, ia bukan paksaan tapi dari hati yang benci akan peperangan dan rasa kasihan pada mereka yang terkesan pada peperangan ini.

Selalu jenis-jenis bom ini hanya dilihat dalam wayang US tapi kali ini depan mata saya melihatnya. Tak terbayang bagaimana perasaannya bila bom yang dipegang, dilontar & ada yang membunuh.

Ini antara kesan fizikal yang terpaksa dihadapi oleh rakyat Vietnam akibat gas Agen Orange yang berisi herbicide & defoliant. Time ni, air mata dah tak boleh kawal-kawal. Puaslah akak kesat-kesat dek non.

Sedih, sebak, nak marah, benci, sayu, semua ada dalam hati ini. I hate war. Tak ada yang membawa kebaikan langsung...

Yang paling nak buat saya bercucuran air mata, bila masuk dalam satu galeri kecil yang menjual hasil kraftangan orang OKU perang Vietnam. Sedang saya tengok-tengok dan belek-belek, tiba-tiba terpandang wajah lelaki yang sedang bermain electronic piano keyboard. Ya Allah! Time ni saya rasa macam nak pengsan dan nak meraung. Wajah lelaki tersebut RATA. Hanya ada lubang hidung & mulut. Terus saya teringat ayat Allah yang mampu meratakan wajah kita pada hari akhirat nanti di dalam al-quran. Saya cuba control diri. Mengiakan encik hubby memilih barangan yang sesuai dan lekas-lekas nak keluar dari situ. Cuba elakkan dari menangis teresak-esak. Dan bila keluar sahaja, tears burst out. Lutut rasa longgar.

Dan sepanjang keluar dari situ, mood saya dah hilang. Asyik terfikir-fikir tentang kesan buruk perang, tentang lelaki yang rata wajahnya dan mereka yang cacat akibat agen orange. Usai lawatan dalam kompleks muzium, kami dibawa oleh Rashid ke satu bangunan kecil di belakang muzium. Rupanya di situ ada diletak gilotin/guillotine untuk memenggal kepala penjenayah perang, ada sangkar kecil yang menempatkan banduan, penjara dan lain-lain. Subhanallah, tak terbayang akan minda akan azab yang terpaksa ditanggung. Saya tak sanggup nak mendaki naik ke penjara atas. Takut kaki tak cukup kuat bila melihat suasana kelam di dalamnya. Ngeri pun ada.

Selesai urusan lawatan kami di muzium ini, Rashid bawa kami ke Pejabat Pos era pemerintahan Perancis yang masih beroperasi hingga kini. Ia bukan pejabat pos biasa-biasa, ia sangat 'luar biasa'.

  •  Daya tarikan pelancongan yang tersendiri untuk pelancong tempatan & luar negara
  • Masih beroperasi seperti biasa dalam menghantar bungkusan, surat, poskad & bil
  • Bangunan lama yang masih terpelihara
  • Kanak2 sekolah rendah & tadika dibawa ke sini & diajar cara untuk mengepos surat & poskad
  • Dijual pelbagai jenis cenderahati tempatan seperti poskad, duit syiling & kertas lama, duit syiling & kertas baru, fridge magnet, keychain, setem lama & baru dll
  • Tempat menarik untuk ambil gambar konvo
Jika ke sini, anda boleh cuba hantar poskad ke Malaysia untuk tersayang. Harga poskad dalam VND5000 & caj pos dalam VND21000.

Meriah sangat suasana kat luar pejabat pos ni. Orang tempatan & pelancong suka ambil gambar belatar belakangkan bangunan lama terpelihara ni.

Kaunter penjualan poskad, cenderahati, setem, wang lama dan lain-lain. Just pilih mana berkenan di hati.

Jom kita try hantar poskad pada orang tersayang di Malaysia... :)

Haruslah cuba ilmu baru :)

Poskad ni, kami terima selepas dalam sebulan dari tarikh penghantarannya. Ok lah... 

Lepas dah merayap kat Pejabat Pos HCM ni, kita ke sebelah kanan bangunan. Ada Bookstreet. Ini yang saya dok tanya dengan Rashid. Alhamdulillah... suka dapat ke sini.

Di Malaysia patut ada 1 jalan yang menempatkan buku-buku tempatan agar menggalakkan semua lapisan rakyat, umur & warganegara membaca. Boleh dijadikan juga salah satu daya tarikan pelancong selain menjana ekonomi, sama seperti di Ho Chi Minh. Di sini, 80% buku-buku & cenderahati yang dijual adalah hasil tempatan & selebihnya berbahasa Inggeris.
Hidupkan kembali budaya membaca.

Pemandangan yang sangat best bila tengok deretan buku-buku, majalaha & cenderahati kat sini.  

Sambil baca buku atau meeting, boleh lepak kat kedai kopi di sini. Mimpi indah untuk ulat buku ;)



Sempatlah kami beli kopi vietnam yang sedap kat sini sambil lepak-lepak. Ada budak-budak muda yang satu grup dengan kami pun sakan amik gambar.

Settle aje merayap kat sini, kami balik bilik. Rehat kejapa sebab encik hubby pening. Petangnya kami merayap lagi pasar Ben Thanh dan beli beg besar. Nasib dapat harga murah. Heheheh...

Malam pula, lepas Isyak, kami berdua request dengan Rashid untuk makan malam dengan menaiki cruise. Nak lihat pemandangan HCM pada waktu malam. So, kami ditemani oleh seorang rakan Rashid yang juga boleh berbahasa melayu. Alhamdulillah, kami dihidangkan dengan buah-buahan segar sementelah restorang tersebut ada menyediakan menu tidak halal. Kiranya meja kami diasingkan sedikit dari orang lain. Pemandangan malam HCM memang cantik.

Kami tak sangka yang suasana malam cukup meriah dengan lampu-lampu neon dari bangunan-bangunan tinggi dan jambatan. Angin sejuk dari hujan petang tadi memang nyaman.

Cruise ini ambil masa dalam 45 minit begitu untuk buat pusingan. Pueh hatilah kami cuci mata.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...