Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Jumaat, 28 September 2018

Cuti-cuti / Ziarah Ho Chi Minh hari ke -4


Assalammualaikum & Salam Sejahtera.

Kali ni kami ke Chu Chi Tunnel yang tempatnya dalam 1 jam perjalanan menaiki bas dari HCM. Dapatlah kiranya kami lihat suasana HCM lagi. Chu Chi Tunnel ni antara hot spot untuk tourists ziarah. Ia memiliki sejarah berdarah untuk warganegara Vietnam.

Cu Chi Tunnel, terowong bawah tanah yang menempatkan jaringan persembunyian & penempatan penduduk Vietnam ketika Perang US-Vietnam dahulu.

Terowong yang dibina pada awal 1940an ketika perang melawan pendudukan Perancis digunakan & digali lagi hingga mampu mencecah panjangnya terowong sehingga 121km. Dari Saigon sehingga ke utara Vietnam demi melawan tentera Amerika yang menjajah secara kasar (seolah seperti penjajahan negara Iraq, Afghanistan, Palestine). Terowong ini memang sangat kecil. Kiranya orang yang bertubuh kecil & kurus sahaja yang lepas masuk. Namun demi pengunjung & pengajaran, saiz terowong tertentu dibesarkan mengikut saiz orang Eropah/Amerika.

Rahsia terowong ini hanya 1% didedahkan pada umum dan selebihnya hanya diketahui oleh pihak tentera. Di kawasan Cu Chi Tunnel ini, pengunjung dapat melihat sisa tinggalan perang seperti senapang pelbagai jenis, bom tangan, bom yang dilepaskan dari kapal terbang & kereta kebal, senjata yang digunakan Tentera Vietcong & Tentera Vietnam Utara, jenis perangkap yang digunakan tentera Vietnam dalam mempertahankan negara, rupa bentuk keadaan setiap terowong ketika zaman perang (ruang menjahit, ruang memasak, ruang mesyuarat, ruang pembuatan senjata, ruang kediaman, logistik). Serius, kami yang datang sebentar sahaja sudah rasa tidak selesa inikan mereka yang hidup bertahun di bawah tanah. Namun kami tabik dengan semangat mereka mempertahankan negara menggunakan apa sahaja senjata & cara untuk melawan (ngeri tengok buluh runcing dalam jerangkap samar mereka).

Penerangan tentang keadaan Chu Chi Tunnel disampaikan oleh tourist guide kem ini. Kurusnya orang Vietnam ini hingga dapat lolos masuk ke lubang yang kecil dan membina penempatan di bawah tanah. Very unpredictable. Itu yang membuatkan salah satu faktir orang Amerika kalah dalam peperangan ini.

Antara jenis jerangkap samar yang dibuat oleh tentera Vietcong untuk membunuh dan mencederakan askar Amerika.

Bayangkan, kurusnya orang zaman perang dulu. Rasanya budak umur 5-6 tahun muat masuk ke dalam tu. 

Contoh askar Vietcong yang diluar penempatan bawah tanah. 

Jerangkap samar yang dibina pada pintu masuk. Kiranya jika ada askar musuh buka pintu, dan kesudahannya mereka akan terkena jerangkap berpaku ini. Ngeri.... Memang tiada malam pertama bagimulah jika terkena ;)

Ini contoh ruang bawah tanah untuk menghasilkan bom baru dari bom lama yang sudah tak boleh digunakan. Mereka fully utilised apa yang ada. 

Pihak Chu Chi Tunnel buat 2 terowong yang sudah dibesarkan saiznya. Satu sepanjang 20 meter & satu lagi 60 meter. Dan encik hubby akhirnya cuba torowong yang 20 meter. Keluar aje dia, berpeluh sakan. Dan bila dilihat, semua pengunjung yang cuba, keluar-keluar aje terus rasa lega sebab dah tak perlu berpanas, lemas, sakit peha (sehari lepas tu Rudy kena) & berpeluh sakan. Bayangkan penduduk Vietnam yang bertahun dok dalam tu.

Di kem ini juga anda boleh cuba untuk menembak. Pilih aje nak guna senapang yang jenis apa & anda bayar ikut jenis jumlah peluru yang dibeli. Ada juga dijual barangan cenderahati semasa perang seperti peluru, bom tangan dan lain-lain. Tapi, saya sarankan jika nak beli, beli aje yang peluru kecil kerana jika anda beli yang besar, alamatnya kena buang kat kastam di airport. Kami dah terkena. Nasib baik staf airport kata itu cuma souvenir, makanya lepas. Kami ternampak satu bekas kaca yang penuh dengan barang larangan yang kena buang kat situ. Kebanyakannya belian cenderahati Chu Chi Tunnel.

Ini souvenir yang membuatkan encik hubby kena tahan. Peluru ni harganya dalam RM10 rasanya (akak tak ingat). Coke Kopi tu pula hanya ada di Vietnam. Makanya, silalah beli untuk cuba. 

Jika anda ke sini, saya sarankan bawa topi dan air mineral. Cuaca agak panas. Namun, dihujung lawatan, kita dihidangkan dengan ubi kayu rebus cicah asam & gula serta teh o tawar. Menu zaman perang. Nanti jangan lupa berikan sedikit tips selepas makan ya :)

Selesai lawatan di sini, kami & rombongan lain dibawa ke kedai makan halal berhampiran. Alhamdulillah, menu dah tersedia. Di sini anda boleh melepas hajat & juga bersolat.

Settle urusan di kedai makan sini, kami balik semula ke HCM. Dah sampai bandar, kami split. Kami berdua Rashid bawakan ke masjid di bandar HCM manakala grup tadi dibawa ke kedai kain yang mula-mula kami sampai dulu.

Masjid di tengah bandar HCM ini tak ramai jemaahnya. Sementelah penduduk Islam di sini tak ramai. Jadinya bila bersolat asar berjemaah, hanya sebaris sahaja. Mungkin yang lain tak dapat nak join sebab waktu kerja belum habis.

Usai solat jemaah, kami naiki kereta sewa yang disewa Rashid untuk ke airport. Alhamdulillah, selesai sudah urusan ziarah kami di HCM. Ada rezeki lagi, mungkin kami ke sini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...