Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Rabu, 22 Oktober 2014

French Toast... omputih kau citarasa ayah mertuaku


Assalammualaikum dan salam sejahtera.

Exactly, ayah mertua saya request malam tadi melalui ibu mertua saya. Katanya minta besok pagi buatkan sarapan roti celup telur. Saya ingatkan roti celup telur yang macam biasa saya buat tu lah. 

Dan esoknya, bila godek peti ais, nampak ada susu extra masa buat donat hari tu dan buah limau yang jiran saya berikan, maka saya pun buat le french toast. Menantunya ter'rajin' skit, makanya buat le ala2 food network.
Rupa-rupanya memang dia nak french toast bukannya roti telur biasa cuma dia tak tau le nak sebut perkataan 'french toast' tu. Pelik gamaknya nak disebut. Mungkin sebab rasanya manis dan sedap dimakan begitu sahaja bila tabur cinnamon sugar tu. Hehehe...

Meh saya kongsi resipi.
1. Roti putih 6 keping
2. Telur 2 biji
3. Susu segar 1/4 cawan
4. 1/2 sudu kecil garam halus
5. 1/2 sudu besar parutan kulit oren / lemon
6. Gula kayu manis (Cinnamon sugar)

Penyediaan:
1. Campurkan telur, susu, garam dan parutan oren. Pukul hingga kembang.


2. Panaskan kuali leper dgn sedikit minyak
3. Bila kuali panas, celup roti dalam bancuhan adunan dan bakar atas kuali.
4. Terbalikkan roti bila bahagian bawah dah sedikit garing. Taburkan cinnamon sugar atas roti yang terbalik tadi dan biarkan dlm 1 minit dan angkat letak atas pinggan. Tada... dah siap. 


Happy Cooking

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...