Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Ahad, 12 Oktober 2014

Daging panggang korban yang dikorbankan


Assalammualaikum & Salam Sejahtera.

Alhamdulillah, ada rezeki daging korban buat kami tahun ini. Pemberian dari abang ibu mertuaku. Cakap dengan mak mertua, "nanti nak daging tu skit ya mak. Nak buat daging panggang." Dan akhirnya, cita-cita nak masaknya tercapai. Last year saya ada buat juga di rumah mak saya di Ampang. Pantas sungguh habisnya dek laki dan adik saya. Resipinya, sudah tentu saya ambil dari buku Bukan Sekadar Resipi dari Puan Roza Roslan. Saya bukan ditakdirkan seorang yang mahir dalam bidang masakan seperti mama, mak mertua dan adik perempuan. Need to struggle a little bit on that. :)

Jom kita cuba masak. InsyaAllah mudah aje.

Bahan-bahan:
1. 1kg daging (ikut suka andalah nak banyak mana ya. Nanti doublekan aje kuantiti bahan lain)
2. 2 sudu besar minyak zaitun / minyak sayuran

Bahan Perap:
1. 1 sudu besar madu
2. 1 sudu besar lada hitam
3. Sedikit garam

Bahan kisar:
1. 1/2 cawan minyak zaitun
2. 5 ulas bawang putih
3. 1-2 batang pokok parsli
4. 1 sudu kecil rempah Italian mix (saya campurkan oregano dan rosemary aje)

Penyediaan:
1.Gaul rata daging dengan bahan perap. Ikat daging menggunakan tali percel (ini sebabnya kenapa kita kena ikat tali pada daging jika hendak bakar atau panggangnya. Tying it up keeps it from "spreading out," losing that nice round filet shape you paid so much money for. Spreading will only affect its appearance, not its flavor — and tying it up keeps it nice and tight so the juices are more prone to staying in instead of running out).

Tali ni saya beli dekat kedai buku Popular. Dalam RM2.90.

2. Perapkan dalam peti ais yang bawak tu dalam 3-4 jam (daging saya cute aje, jadi saya biarkan 3 jam).


3. Panaskan saute pan atau kuali di atas dapur dengan api sederhana. Masukkan minyak zaitun dan setelah panas, goreng daging tadi yang berikat selama 8-10 minit sehingga terbakar seluruh bahagian dan mengeluarkan air (caramalized).


4. Asingkan dan guna air daging (caramalized) sebagai gravy dengan menambahkan sedikit krim / susu segar.
5. Keluarkan daging dan letak atas kerajang aluminium. Bahan kisar tadi, sapukan sekeliling daging dan bungkus daging bersalut pes kisar dengan kerajang aluminum tersebut. Bakar di dalam ketuhar pada suhu 170C selama 45 minit - 1 jam atau sehingga daging masak.


6. Setelah masak, biarkan daging di luar selama 10 minit sebelum dihiris dan dihidangkan bersama sayur-sayuran kukus atau dibuat sandwich (kami buat sandwich dan ratah aje semalam dengan gravy dan sos).

Happy Cooking....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...