Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Ahad, 16 Ogos 2009

Menu untuk suami yang demam: Potato Croquette & Mihun Ladna Pedas

Hubby saya mula demam dari pagi Sabtu semalam. Alhamdullillah, dah semakin kebah. So, untuknya hari minggu ni saya masakankan dia dua menu. Potato Croquette dan Mihun Ladna Pedas (exactly guna mee tapi oleh kerana saya dan hubby tak berapa sangat saya guna mihun).

Mari saya kongsikan cara-cara untuk masak potato croquette dan mihun ladna.

Bahan-bahan Potato Croquette:
1. 4-5 biji ubi kentang
2. 1 sudu mentega
3. 1/2 biji bawang besar
4. 150g daging cincang
5. sedikit garam dan serbuk lada sulah
6. 2 biji telur dipukul
7. bread crumbs secukupnya
8. sedikit tepung
9. minyak untuk mengoreng

Cara-cara:
1. Rebus ubi kentang sehingga masak
2. Kemudian kupas kulit kentang dan lenyek dengan garfu
3. Potong dadu bawang besar.
4. Panaskan mentega. Tumis bawang besar sehingga naik bau.
5. Masukkan daging. Kacau supaya tidak berketul. Bila dah masak tambahkan garam dan serbuk lada sulah.
6. Kemudian masukkan daging ke dalam ubi kentang tadi. Gaul sehingga sebati
7. Bahagikan kepada 8 atau beberapa bahagian. Ambik satu bahagian dan buat bentuk bulat atau ikut kesukaan anda. Ulang sampai habis.
8. Salutkan setiap bahagian tadi dengan tepung, kemudian dengan telur yang telah dipukul dan diikuti dengan bread crumbs. Goreng dalam minyak penuh.
Untuk resepi ni saya tak taruk bread crumbs sebab takde stok tu. Takpe, lain kali buat boleh bubuh.

Nampak macam bergedilkan? Rasanya lebih kurang sama cuma intinya sahaja ada daging.
Lepas dah masak potato croquette, saya buat mihun ladna pedas pula. Nampak caranya dalam resepi macam simple.

Bahan-bahan ( 6 orang makan) (Ni resepi sebenar dalam web myresipi.com):
1. sebungkus mee
2. 1 camca besar lada hitam
3. 3 ulas bawang putih (ditumbuk/dihiris)
4. 6 sudu besar sos tiram
5. semangkuk kecil ayam/daging dihiris kecil-kecil
6. sawi,taugeh,bebola ikan

Cara-caranya:
1. Tumiskan bawang putih sehingga garing masukkan ayam/daging kacau hingga empuk
2. Masukkan lada hitam dan air mengikut kesukaan
3. Masukkan sos tiram
4. Masukkan mee,sawi,tauge dan bebola ikan masak hingga empuk
5. Masukkan garam dan perasa makanan sesedap rasa
* Boleh nak letak tepung jagung tapi bagi saya rasanya kurang 'kick'

Untuk mihun ni saya tak dapat letak ayam dan taugeh coz terlupa nak keluarkan ayan dan taugeh tu saya tak minat. Hehehehe...
Mihun Ladna kali ni jugak saya tak campurkan sekali mihun dalam kuah kerana takut mihun kembang. Lagipun boleh makan banyak kali.

Tada... Hasil mihun ladna saya. Nampak cair sikit coz kuah tu saya buat banyak. Namun hasilnya memang tak mengecewakan. Mudah, ringkas dan sedap.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...