Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Khamis, 27 Ogos 2009

Hari ni puding jagung pula untuk keluarga

Ya! Hari ni angin rajin saya datang. Untuk berbuka puasa hari ni, untuk dessert, saya buat puding jagung. Tapi bukan untuk family saya aje, tapi untuk family abang ipar dan kakak ipar saya. As usual, mari saya kongsikan cara2 membuatnya... Tapi, bahan-bahan di bawah untuk satu setengah bekas ya manakala gambar bahan-bahan yang saya ambil pula untuk empat bekas.

Bahan-bahan (sefamily)
1 cawan tepung kastad
1 cawan jagung manis
3/4 cawan gula
3 cawan air
1 1/2 cawan susu cair
Gambar atas: Bahan-bahan untuk puding jagung (double ya sebab ada 3 family); Gambar tengah: anak saudara saya dok menyibuk nak bergambar gak masa saya tengah snap gambar bahan-bahan; Gambar bawah: bahan-bahan yang sudah dicampurkan semuanya...

Cara-cara
1. Campurkan tepung kastad, gula, jagung, susu dan air.
2. Lepas itu dikacau sehingga pekat dan berkilat di atas api yang sederhana hingga sebati.
3. Angkat dan sejukkan di dalam loyang atau acuan dan boleh lah dihiaskan.

Alhamdulillah, akhirnya dapat juga saya membuat puding jagung untuk keluarga. Moga-moga mereka suka...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...