Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Ahad, 7 Mei 2017

5 bintang untuk buku One Way Ticket. Islam itu Memang Sangat Berhikmah

Assalammualaikum & Salam Sejahtera semua.

Alhamdulillah saya dipertemukan dengan buku yang sangat bagus ini. Buku ini sudah hampir sebulan lebih dibeli dan baru kali ini dapat membacanya. Subhanallah, Alhamdulillah, Allahu Akbar, banyak sangat perkongsian kisah yang menarik diceritaka dalam buku ini.

Saya dan encik hubby ada follow FB ayah penulis iaitu Ustaz Fadli Yusof. Tak ingat pula bagaimana Allah menggerakkan hati saya untuk follow dia. Dan itu semua takdir Allah. Alhamdulillah, bila follow IG Ustaz Fadli, kami secara tidak langsung dapat mengikuti cara beliau berdakwah pada penduduk pedalaman di Keningau, Sabah dan juga Jepun. Saya sungguh tak sangka dakwahnya mendapat tempat di hati penduduk tempatan yang beragama lain dan ada juga beragama Islam tapi tidak mempraktikkan sepenuhnya Islam itu.

Berbalik pada buku ini, kisah yang dikongsikan oleh anak Ustaz Fadli ringkas tapi amat bermakna. Islam itu indah dan penuh hikmah. Saya kurang mengetahui tentang perihal dakwah tapi bila membaca buku ini, saya dapat agak kenapa dengan mudah mereka yang bukan beragama Islam sebelum ini dengan rela hati kembali pada agama fitrah. Dan mereka yang terbiar keIslamannya kembali kuat memegang tali Allah.

Kita tidak suka orang perli atau menghina secara tidak langsung akan perihal peribadi kita atau persekitaran kita. Tapi, dengan cara Ustaz Fadli serta anaknya ini, membuatkan Islam itu sangat senang didekati, ramah, sabar dan setiap apa yang berlaku pasti ada hikmahnya. Saya ada bad history dengan anjing (hanya Allah yang tahu), tapi bila membaca kisah dalam buku ini dan cara penerimaan mereka bagaimana menyelesaikan masalah tersebut, sangat membuat hati saya 'terkejut'. Tidak pernah terlintas cara tersebut dilakukan. Antara kisah yang amat menyentuh hati & minda saya dalam buku ini adalah seperti Menegur Dalam Solat, Hijab, Perahu Malam, Senjata Rahsia, Tapai vs Tiger, Kisah Samak, Aku Yang Dulu Bukanlah Yang Sekarang, Kisah Serban dan lain-lain. Semua kisah ada keunikannya yang tersendiri.

Di sini saya lampirkan beberapa kisah yang boleh anda baca sedikit untuk dapatkan info tentang buku ini dan ilmu baru buat semua.

Kisah tentang betapa mereka sayangkan anjing dan bagaimana untuk kita tidak menghina akan keadaan mereka.  


Kisah tentang cara samak yang sangat bagus saya rasa. Tanpa menghalang, penulis berjaya mengajak anak kecil tersebut untuk terus praktikkan ilmu samak.



Kisah seorang Pengerusi Gereja dan anaknya tentang bagaimana mereka memeluk Islam dan berusaha untuk mengajak ahli keluarganya yang lain. Subhanallah... Kisah yang berbeza dari kisah yang pernah dengar sebelum ini.


Saya amat sarankan anda membaca buku ini. Tidak kisah sama ada membeli atau meminjamnya dari perpustakaan/rakan. Ia kisah buat kita semua...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...