Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Rabu, 2 Julai 2014

Roti John requested by Ayah Mertuaku

Assalammulaikum & Salam Sejahtera untuk anda semua.

Kalau baca tajuk entri tu, sure dah tahu permintaan siapa resipi saya kongsikan kali ini. Tak lain tak bukan, ayah mertuaku a.k.a Hj Nazar.

Kiranya, ini antara makanan dia dah approve sodap den ni masak. Hehehe... kiranya sama standard dengan orang meniaga le tu kan. Kalau tak sedap, rasanya memang takkan dia request soh masak untuk family ni sempena buka puasa hari ini. Bukan sikit tau saya masak. 20 ketul. Diulangi, 20 ketul. Menitik-nitik peluh dibuatnya. Dah macam sauna jap rasanya. Nasib le Allah beri idea, masak 2 roti serentak dek kerana saiz roti ini adalah saiz untuk masukkan hotdog aje... Thank you Allah...

So, untuk anda semua, roti john yang insyaAllah sedap dan dijamin puas hati, bolehlah cuba resipi ni ya. Plus, jangan lupa berselawat atau beristighfar ketika memasak. Moga -moga rezeki yang dibuat untuk keluarga, diredhai oleh Allah dan menjadi darah daging yang berkat.

Bahan-bahannya (untuk 10 ketul roti ya):

  1. 1 pek roti hotdog. Saya beli kat pasaraya Giant aje. Dalamya ada 10 ketul.
  2. 6 biji telur
  3. 1 keping daging cincang. Saya guna jenama Ramly.
  4. 1 biji bawang besar dipotong dadu
  5. 3-4 urat daun bawang dan daun sup dipotong halus (takyah le halus sangat ya)
  6. 1/2 sudu besar garam halus
  7. 1/2 sudu besar serbuk lada putih (optional)
  8. 1/4 cawan air kosong. (jangan banyak sangat air sebab takut adunan akan jadi cair. Sedang2 gitu)
  9. Sos cili
  10. Mayonis
  11. Minyak masak
Penyediaan:
1. Pecahkan semua biji telur ke dalam satu mangkuk sederhana besar. Campurkan daging, bawang, daun bawang & daun sup, garam, serbuk lada putin dan air ke dalam bekas berisi telur tadi. Gaul atau pukul adunan sehingga mesra.


2. Panaskan kuali leper dengan api paling perlahan sekali. 
3. Sementara menunggu kuali panas, potong bahagian tengah roti bersaiz hotdog tadi. Tapi jangan dipotong putus. Tinggalkan sedikit agar senang bila dimasak nanti, kita buka dan tutupnya. Habiskan potongan semua roti. 
4. Letak minyak sedikit di atas kuali dan ratakannya bila kuali confirm panas. Bila minyak dah panas dalam setengah minit gitu, tuang sesenduk adunan bahan-bahan tadi ke atas kuali. Macam kat dalam gambar di bawah ya. Jika kuali macam saya, boleh masak dua adunan telur sekaligus. 


5. Bila adunan dah kelihatan separuh masak, ambil roti yang dipotong tadi dan kembangkannya ke atas telur yang sedang masak. Tekan perlahan-lahan roti di atas telur tersebut. Ia bagi memastikan roti melekat dengan telur tersebut (saya tekan dengan tangan aje, insyaAllah tak panas).


6. Bila anda agak yang telur bahagian bawah dah garing atau senang cerita, anda angkat sedikit untuk intainya, maka terbalikkan roti tersebut bawah ke atas pula. As usual, macam gambar kat bawah.


7. Tekan-tekan sedikit bahagian roti yang dah diterbalikkan tu agar bahagian atas roti yang terbalik tu pula yang garing-garing sedikit. Dalam setengah minit gitu. Kemudian, katup kembali roti tersebut macam biasa dan letak atas pinggan. Kalau tak nak katup pun tak apa sebab lepas tu kita nak taruk sosnya juga kan. Tapi dek kerana saya punya banyak sangat, makanya jimatkanlah ruang atas pinggan tu kejap.


8. Setelah selesai memasak roti john tersebut semuanya, maka, proses meletak sos pun bermula. Tang ni, ikut suka anda nak letak sos apa. Saya letak sos cili, mayonis dan sedikit sos jalepeno (yang ni saya buh sikit aje sebab takut ada yang tak tahan pedas). Dan tada... boleh dipotong dua atau makan begitu sahaja...

Happy cooking...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...