Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Sabtu, 19 Julai 2014

Perang, MH17 & Tanda Kiamat

Assalammualaikum.

Malaysia dan dunia amnya dikejutkan dengan banyak berita sedih dalam sebulan Ramadhan ini.
Pertamanya, kita, umat Islam keseluruhannya dan rakyat di dunia dikejutkan dengan berita Isreal membuat seorang kanak-kanak lelaki Palestin dengan menyiksa dan membakar kanak-kanak tersebut atas alasan yang tidak munasabah. Dan bermula dari detik itu, peperangan kembali meletus antara Palestin dan Israel.

Tanpa ada rasa sekelumit perikemanusiaan, Israel membedil dan membunuh kanak-kanak, wanita, orang tua dan rakyat Palestin dengan 'kononnya' senjata canggih dan mahal mereka. Namun, pertolongan Allah itu tetap datang dalam keadaannya yang tersendiri.

Kecanggihan penangkis roket / senjata Iron Dome & kereta kebal Merkava tidak mampu melawan semangat jihad yang lahir dalam diri pejuang Palestin ini. Semangat jihad, pertolongan dari Allah dan doa serta bantuan kemanusiaan dari seluruh pelusuk dunia, secara tidak langsung membantu mereka untuk terus bertahan demi agama, bangsa dan tanahair.

Moga kemenangan milik mereka.

Daripada Said bin Zaid r.a., Nabi Muhammad s.a.w bersabda; "Siapa yang dibunuh kerana mempertahankan hartanya, ia adalah syahid. Siapa yang dibunuh kerana mempertahankan agamanya, ia adalah syahid. Siapa yang dibunuh kerana mempertahankan darahnya, ia adalah syahid. Siapa yang dibunuh kerana mempertahankan ahli keluarganya, ia adalah syahid."
(Riwayat At-Tirmizi & An-Nasa'i).






Dan, pada hari Khamis malam pula, Malaysia dikejutkan sekali dengan berita sedih. Kali ini berkenaan dengan penerbangan MAS MH17, yang ditembak jatuh ketika sedang berada di udara Ukraine atau mungkin Rusia. Pergolakan yang berlaku antara Ukraine dan Rusia ini telah membawa kemalangan yang diluar jangkaan kerana ia melibatkan nyawa orang awam dari pelbagai negera. Semua penumpang dan anak kapal telah mati dalam insiden tersebut. Satu tamparan hebat buat Malaysia bagi kali kedua selepas kehilangan MH370 dahulu. Moga, mereka yang telah meninggal dunia, bagi Muslim, mereka ditempatkan dikalangan hamba-hambaNYA yang soleh dan dirahmati. Dan buat mereka yang bukan beragama Islam, takziah saya ucapkan pada keluarga mangsa.



Daripada Abu Hurairah r.a., Nabi s.a.w. bersabda; "Hari Kiamat tidak akan terjadi sehingga harta benda melimpah ruah dan timbul fitnah (ujian kepada keimanan) dan banyak terjadi 'Al-harj'. Sahabat bertanya, "Apakah al-harj itu wahai Rasullullah?" Nabi s.a.w menjawab, "Peperangan demi peperangan."
(Riwayat Ibnu Majah)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...