Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Selasa, 25 Februari 2014

Vageterian Spaghetti

Assalammualaikum & hai semuaaa...

Exactly, spaghetti vegetarian ni menu 2 minggu lepas. Masa tu suami saya baru lepas sakit. Doktor dia minta, kurangkan sangat-sangat makan benda berminyak. Banyak makan sayur, rebus, bakar atau panggang. Ada lemak di bahagian perut dan hatinya. Nasib baiklah dia tak kena operate. Risau jugak dia dan saya.

So, memang start dari 2 weeks ago until now, saya masak menu baru untuk dia. Even, mak mertua saya pun terpaksa akur dengan kesihatan suami. Meaning to say, her wife ni dah jadi masterchef untuk dia sampai dia sihat. Doakan hubby saya sihat-sihat ya...

Meh saya kongsikan simple menu untuk anda yang ingin berdiet atau dah boring makan benda bergoreng aje. :)

Bahan-bahan untuk 2 orang makan:
1. 1/3 daripada sepaket spaghetti
2. 1/2 biji bawang merah dipotong dadu
3. 1 1/2 sudu minyak zaitun
4. 2 batang saderi dipotong sedikit halus
5. 5-7 biji cherry tomato dibelah dua
6. 1/2 biji jus perahan lemon
7. 4 biji cendawan butang dihiris
8. 1/2 sudu lada hitam
9. Garam secukup rasa

Penyediaan:
1. Rebus spaghetti sehingga masak atau ada yang nak try al' dante. Ikut suka. Tapis dan jirus dengan air sejuk untuk seketika agar spaghetti tak melekat. Ketepikan untuk ditapis.
2. Panaskan kuali dan letak minyak zaitun. Bila minyak panas, masukkan bawang merah dan goreng sehingga naik bau.
3. Masukkan daun saderi dan 1/3 cawan air. Masak sehingga saderi sedikit lembut.
4. Masukkan spaghetti, cendawan, lada hitam dan garam. Gaul sehingga bahan agak mesra.
5. Masukkan perahan jus lemon dan gaul lagi dalam 1-2 minit. Kemudian angkat dan boleh dihidang kepada yang tersayang.

Happy cooking

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...