Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Isnin, 11 November 2013

Kebab Roti Labenese yang simple tapi mengenyangkan


Assalammualaikum readers...

Kali ini saya nak kongsikan 1 resipi mudah untuk anda semua yang mungkin rasa tak nak makan nasi. Nak rasa kelainan sedikitlah katakan...

Exactly, lebenese bread @ roti lebenon ni saya nampak masa ke kedai jualan barangan harian Arab di Berkat Madinah area kawasan Ampang. 1st time pergi dulu saya just beli madu, air oren jenama Rani tu, coklat dan barbican. Masa saya dok tilik-tilik apa ada kat kedai tu, tiba-tiba mata ni tertancap pada seorang pekerja yang sedang menyusun plastik-plastik roti. Saya pun ke rak tersebut selepas dia selesai. Wahh... ada macam-macam jenis roti dengan harga yang agak murah. Ada roti arab, roti lebenon, roti iraq, roti iran, roti keras dan entah apa lagi saya pun tak ingat tapi memang menariklah. Baru saya tahu bahawa setiap negara mempunyai roti mereka sendiri untuk dijadikan makanan ruji.. Dan untuk kali ke-2 nya saya ke kedai ni, saya pun belilah labenese bread & arabic bread. Dan malam tadi saya buat kebab menggunakan hotdog dan salami ayam bersama buah zaitun peram masam (pickle). Alhamdulillah, suami, saya dan mertua sukakannya :)
Jom saya kongsikan resipinya:

Bahan-bahan:
1. Roti Lebenese 5 keping. (Jika tiada roti Lebenese ini, saya sarankan anda guna sahaja roti tortilla yang ada juga dijual di pasaraya. Besar dan lebarnya lebih kurang sahaja cuma roti labenese ni agak tebal).
2. Hotdog ayam 5 batang. (Jika tak suka ayam, boleh aje guna daging)
3. Salami ayam atau daging
4. Buah zaitun masam yang diperam. Jika ada yang ori, lebih bagus lagi tapi di Malaysia ni memang sukar nak dapat. Potong kecil-kecil dan buang bijinya.
5. Sos cili
6. Mayonis
7. Serbuk lada sulah

Penyediaan:
1. Rebus hotdog sehingga masak. Toskan.
2. Letakkan sekeping roti lebenese di atas pinggan besar. Tuang sos cili dan satu sudu kecil mayonis. Ratakan sos & mayonis di kawasan tengah roti sahaja.
3. Letakkan salami ayam di atas campuran sos & mayonis.
4. Taburkan buah zaitun yang dipotong di atas salami. Kemudian, potong sebatang hotdog kepada 2. Letakkan di atas salami ayam dan disisi taburan buah zaitun.
5. Tuangkan sedikit sos cili lagi dan taburkan sedikit lada sulah diatas hotdog dan buah zaitun.
6. Lipat kiri dan kanan roti dahulu dan kemudiannya barulah digulung dari bawah ke atas. Tada.... siap untuk dimakan. :)

Happy cooking...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...