Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Sabtu, 30 November 2013

Terung Goreng Tepung Bercili @ Begun Bahaja Dhaka

Salam semua...

Resipi ini saya ambil dari facebook Puan Roza Roslan @ tuan empunya buku Aroma Antara Benua.

Masa saya tengok resipinya dulu di dalam buku (buku yg saya punya sudah diberikan kepada saudara terdekat kerana rasanya dia lebih memerlukan dari saya), dah teringin hendak mencubanya. Cuma kadangkala ada rasa takut jika anak-anak sedara tidak suka. Budak-budak, faham-faham sahajalah kalau bab sayur ni. Alergik sungguh. Sudahnya saya cuba masakan ini di rumah mama saya.

Meskipun mama saya tak makan terung ni sangat sebab ada masalah angin, but, she said ok gak rasanya :) Good impression tu by my masterchef... weee... Bila dicicah dengan sos pula, wah... memang best specially bila makan time panas-panas. Marvelous gituuuu... :) :) :)

Jom saya kongsikan dengan anda semua resipi simple dari Puan Roza ini + rakannya di FB beliau.

Bahan-bahan:
1. 2 batang terung panjang
2. 1 cawan tepung gandum
3. 2 sudu besar tepung beras
4. 1 biji hirisan bawang besar
5. Daun sup/saderi (ikutlah banyak mana yang anda suka)
6. Sesudu kecil rempah kari
7. Sesudu kecil serbuk cili
8. Garam secukup rasa
9. Gula sedikit
10. Minyak masak / minya mustard (minnyak mustard ni memang susah nak dapat. Mungkin di kedai masakan tertentu atau kedai menjual barangan masakan india, ada)

Penyediaan:
1. Potong terung nipis sahaja.
2. Campur semua bahan dan gaul dengan sedikit air. Jangan cair sangat atau pekat sangat. Sedang-sedang gitu.
3. Panaskan minyak masak di dalam kuali. Hah! Tang minyak ni, jangan banyak sangat sebab terung adalah buah yang senang menyerap minyak. Ambil 3-4 sudu besar sahaja dulu. Jika minyak semakin kurang bila memasak, tambah sedikit demi sedikit.
4. Celup terung ke dalam adunan tepung dan masuk satu per satu. Jika sudah dilihat garing, terbalikkan segera kerana tidak mahu terung anda menyerap minyak sangat.
5. Angkat terung yang sudah dimasak dan letak di atas tisu segera agar minyak diserap sedikit ke atas tisu.
6. Ambil piring dan letak sos cili di atasnya. Dannn... jom colekkkk... :)

Happy cooking & eating...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...