Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Isnin, 21 Oktober 2013

Cinnamon Rolls yang lembut dan sedap


Cinnamons rolls tahun 2013. 1st attempt.

Alhamdulillah... berjaya juga saya buat roti cinnamon rolls ni.
Saya bukanlah seorang yang pandai memasak. Nak buat roti, tak pernah seumur hidup membuatnya kecuali buat pizza instant atau puding roti. Saya lebih suka buat masakan yang tidak memerlukan saya menguli roti atau yang sewaktu dengannya. I'm not a pro makanya tak nak lah membazirkan bahan.

Namun, dek kerana dah ditakdirkan makan cinnamon rolls yang adik saya buat masa cuti Hari Raya Aidil Adha hari tu, maka, akhirnya saya terjebak dalam aktiviti menguli tepung ni. Itupun sebab dah teringin sangat nak makan dan for sure kat Nilai takde orang jual cinnamon rolls. Saya godek-godek le You Tube dan akhirnya terjumpalah resipi yang akan-akan macam my sister buat. Jom saya kongsikan resipinya.

Bahan-bahan:
1. 1 paket kecil yis
2. Tepung gandum (beli yg pek 1kg tu. Saya guna brand faizah kerana ia kurang peluntur)
3. 250gm mentega
4. 1 cawan susu (saya guna jenama Anchor)
5. 2 cawan gula perang
6. 1 sudu besar serbuk kayu manis
7. 1/2 cawan air
8. 1 sudu kecil garam
9. 1 1/2 cawan gula kastor
10. 2 biji telur (suhu bilik)
11. Sedikit minyak sayuran / masak. Untuk diratakan di dalam dulang pembakar.
12. 2 buah dulang pembakar.

Penyediaan:
1. Masukkan susu ke dalam periuk kecil. Masak sehingga kelihatan buih-buih kecil. Kemudian masukkan 1/2 dari mentega. Dalam 200gm. Kacau sehingga mentega cair. Padamkan api dan biarkan ia sejuk sebentar.
2. Letak yis dalam cawan air suam & kacau. Biarkan yis mengembang dalam 10 minit.
3. Untuk menguli, sediakan mangkuk besar. Campurkan di dalam bekas 3 cawan tepung gandum, gula kastor, garam dan telur. Gaul bahan-bahan tadi agar ia mesra. Kemudian masukkan air dan yis. Kacau. Selepas itu, curah sedikit demi sedikit bahan campuran susu dan mentega ke dalam adunan tepung. Curah sehingga habis campuran susu dan mentega tersebut.
4. Tambah sedikit demi sedikit tepung bila adunan masih cair. Tambah tepung dan uli sehinggalah ia agak kental. Jika sudah tidak boleh diuli di dalam mangkuk, letakkan adunan tepung tadi di atas papan atau meja yang sudah ditabur dengan sedikit tepung. Uli sehingga lembut dan tidak melekat di tangan.
5. Kemudian, bulatkan adunan tersebut dan bahagikan adunan kepada dua. Untuk 2 dulang pembakar.
6. Dalam bekas lain, sediakan campuran serbuk kayu manis dan gula perang. Gaul agar ianya bercampur. Letak ke tepi dahulu.
7. Ambil satu adunan dan mula leperkan adunan menggunakan rolling pin. Leperkan sehingga 0.5cm atau jangan nipis dan tebal sangat. Sedang-sedang aje.
8. Setelah itu, sapukan baki mentega di atas adunan tepung yang leper tadi. Ratakan. Selepas itu, ratakan campuran gula dan serbuk kayu manis tadi di atasnya. Pastikan anda rata ke seluruh permukaan kecuali tinggalkan bahagian tepi setiap sudut. Ia bagi memudahkan proses ketika menggulung dan memotong.
9. Untuk menggulung, mulakan pada bahagian yang lebar. Gulung perlahan-lahan sehingga hampir ke hujung. Di bahagian hujung akhir nanti, sapukan sedikit air sebagai gam pada adunan gulungan tersebut. Setelah itu, gulung sehingga habis.
10. Sapukan minyak ke dalam dulang pembakar. Sapu rata ke setiap bahagian.
11. Kemudian anda potong gulungan tersebut selebar 2 jari. Dan potongan tersebut disusun ke dalam dulang pembakar. Setelah penuh diisi, tutup dulang tersebut dengan plastik atau kain lembab dan biarkan ia 2-3 jam untuk kembang. Kalau nak masak esok, boleh aje simpan dalam peti ais sehingga sehari semalam.


Yis akak hidup. Nampak tak wap tu....

12. Setelah kembang, bakar adunan roti tersebut ke dalam ketuhar antara 180c. Bakar lebih kurang 20-25 minit atau apabila cinnamon rolls sudah keperangan permukaannya.
13. Keluarkan dari ketuhar dan biarkan sejuk seketika. Potong roti cinnamon rolls tersebut mengikut petak-petak yang ada padanya atau bila teringin nak makan.

Frosting / Glaze:
Bahan:
1 1/2 cawan gula icing
4 sudu besar mentega (suhu bilik)
1/2 cawan cream cheese
1/2 sudu kecil garam

Penyediaan:
Gaul guna whisk semua bahan dalam mangkuk sehingga adunan memekat dan halus. Sapukan frosting tadi di atas cinnamon rolls yang belum dipotong (dalam loyang).

Rupa cinnamon rolls masa mula-mula masuk dalam dulang... My 1st attempt dolu.

Cinnamon rolls with frosting. Just paipkan aje frosting tu. Inipun terasa kemanisannya.

HAPPY COOKING

2 ulasan:

  1. Terima kasih perkongsiannya, cinnamon rolls memang sedap sangat, tambah lagi kalau makan panas lepas keluar dari oven:)

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...