Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Selasa, 16 Ogos 2011

Betapa cantiknya bintang di langit...

Setiap kali suami balik kerja lewat malam atau ketika suami keluar kerja awal pagi ataupun ketika kami berdua serta keluarga rumah pada waktu malam, saya suka mendongakkan kepala. Jika orang tidak tahu, mesti mereka pun mendongakkan kepala sekali bila melihat saya bertindak begitu. Barangkali untuk melihat kapal terbang kot. Fikir mereka.
Tetapi bagi saya, setiap kali memandang ke langit gelap, saya berharap agar saya dapat melihat keindahan bintang-bintang yang bergemerlapan. Kerlipan bintang yang cantik betul-betul membuat hati saya teruja dengan keindahan alam ciptaan Allah ini. Saya boleh mendongak lama hingga beberapa minit hanya untuk memerhatikan bintang-bintang yang bersinar cantik ini. Saya rasa gembira, seronok, tenang, damai dan suka dengan apa yang saya lihat.


Minat saya yang satu ini telah lama ada sejak dari sekolah lagi. Saya suka mendongak melihat bintang-bintang yang cantik. Bila belajar bab galaksi atau langit, saya memang cukup suka. Bila ada cerita sains yang melibatkan bintang cakerawala sperti star wars, stargate dan yang sama waktu dengannya, saya sanggup menonton. Meskipun orang berkata cerita tu sekadar imiginasi dan tidak 'real', tapi bagi saya untuk semua hanya ayat-ayat orang yang tak sama kesukaannya dengan saya. Erti kata lain, dengki. Heheheh...

Biarlah apa orang nak kata, janji saya tahu, apa yang saya suka. Pernah suatu ketika saya berkata pada hubby, yang saya ingin memiliki sebuah teleskop. Mudah bagi saya untuk melihat bintang-bintang yang bertaburan di dada langit yang luas ini. Tapi, bila saya melihat harga sebuah teleskop yang dijual di Malaysia, serasanya lambat lagilah saya dapat memilikinya. Ialah, banyak perkara lain yang boleh dibuat dengan wang yang banyak tu.

Tapi, walau apa pun, insyaAllah, jika diizinkan dan dipermudahkan olehNYA, saya harap saya dapat memilikinya satu. Agar saya dapat mengintai keindahan alam di waktu malam ini dengan lebih dekat lagi. Aminnn...

Serasanya pagi tadi, saya lihat bulan penuh dengan cantik sekali. Petanda sudah hari ke 16 kita umat Islam berpuasa. Bulan itu juga, kelihatannya sungguh dekat dengan bumi. Saya tersenyum sendiri apabila melihatnya...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...