Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Khamis, 9 Julai 2009

Pandangan

Orang boleh beri pandangan mahupun pendapat tentang apa sahaja. Tiada siapa boleh melarang mereka memikirkan perkara-perkara yang berkaitan dengan orang lain. Tidak kira sama ada baik atau buruk.

Bila mana pendapat yang berada di minda itu diutarakan melalui kata-kata dan pengucapan, ianya pasti akan mengundang perasaan lain pada penerimanya. Penerima boleh mentafsirkannya sama ada positif atau sebaliknya. Jika positif, baguslah tapi jika sebaliknya, bagaimana penerima hendak menerangkan isi hatinya yang terguris. Maka, apabila ini semua berlaku hubungan yang sebelum ini baik atau rapat pasti akan mulai renggang sedikit demi sedikit. Perkara seperti inilah yang amat disukai oleh syaitan.

Jadi, sebelum semua ini terjadi adalah lebih baik sekiranya kita berfikir dahulu sebelum meluahkan pandangan mahupun pendapat kita. Oleh itu, usaha memperbaiki diri bukan suatu suratan atau ketentuan tetapi adalah satu perjalanan. Perjalanan yang harus dilalui dengan kesabaran, kekuatan dan keyakinan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...