Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Sabtu, 28 November 2020

Roti Jala buat minum petang & makan malam


 Assalammualaikum & Salam Sejatera semua

Siapa yang pernah buat roti jala, you will know how 'renyah' it is. Alhamdulillah, nasib baik ada anak sedara yang dok belajar kat rumah. So, boleh le dia tolong siapkan separuh sambil akak dok kemas rumah & mop bagai.

4 cawan tepung gandum, anda boleh dapat dalam 59 ketul roti jala. Untuk petang ni, nak makan dengan kuah kari boleh atau dengan sambal sardin pun ngam. Letak dua2 pun marbeles. Ini saya kongsikan bahan yang separuh dari yang saya masak. Portion 4 cawan tu untuk keluarga saya yang besar.

Bahan:
2 cawan tepung gandum
3 2/4 cawan air
3 biji telur, dikacau sedikit
4 camca besar minyak zaitun
2 sudu kecil garam

Penyediaan:
1. Satukan semua bahan-bahan di atas. Kacau rata dengan whisk dan tapis bancuhan tadi untuk elak ketul-ketul tepung. Ketepikan 10 minit.
2. Panaskan non-stick pan. Lenser dengan sedikit minyak masak (lap dengan paper towel bersih yang dicelop sedikit minyak). Bila kuali panas, masukkan sesenduk adunan ke dalam bekas berlubang untuk menjala (jika anda guna botol, itu mudah juga). Buat bulatan.


3. Masak dengan api kecil, bila permukaan roti jala nampak pucat, lipat kiri dan kanan ke tengah , kemudian dari pangkal, gulung perlahan2 hingga ke hujung guna sudip & sudu. Kemaskan dan alih dalam pinggan. Buat kaedah sama untuk baki adunan yang lain. Siap.

Happy cooking

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...