Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Sabtu, 15 September 2018

Cuti-cuti / Ziarah Ho Chi Minh Hari Pertama


Assalammualaikum & Salam Sejahtera.

Alhamdulillah, saya & suami berkesempatan untuk bercuti serta melawat Ho Chi Minh, Vietnam pada 6 May yang lalu. Ia satu pengalaman yang menarik. Lambat sangat dapat share dalam blog sebab nak kena bercerita. Dalam IG & FB dah selamat saya share serba sedikit.

Sebelum mula, untuk pakej ke Ho Chi Minh ni, kami guna agen di sana. Kenalan suami yang propose. Oleh kerana kami dah beli flight + hotel di Expedia, makanya pakej kami dengan Rashid travel agent hanya RM480/pax untuk 4H3M. Boleh whatsapp Rashid di nombor ini, +8491 85135 72.

Pakej termasuk:
1. Pengangkutan sepanjang trip
2. 8 kali makan (3x sarapan, 2x makan tengahari, 3x makan malam)
3. Ada tour guide yang boleh berbahasa melayu
4. Tips tour guide
5. Tiket Feri & sampan ke Mekong River
6. Tiket masuk Chu Chi Tunnel
7. Makan Minum tour guide

Jika ingin minta Rashid sediakan hotel, harganya RM600/pax untuk hotel 2 bintang area Jalan Malaysia, berdekatan Ben Than Market (unless anda request untuk hotel yang lebih mahal). Dan katanya, jika ada yang nak pergi by group 11 orang, dia akan beri free everything untuk orang ke 11 (buy 10 free 1 gitu).

Untuk trip kali ni, kami cuba elak ambil flight yang depaturenya jam 7.30 pagi. Serik memikirkan tahap payah kami nak bangun pagi & bergegas ke airport. Kali ni, flight kami dalam jam 8.40 begitu.

Sampai di airport Ho Chi Minh / Saigon, keadaannya seperti di airport Kota Kinabalu (tak lari jauh sangat rupanya). Ramai rupanya orang Malaysia yang bercuti di sana. Dan Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar sepanjang berada di airport. Kami di sambut oleh Rashid yang fasih berbahasa melayu & mudah diajak berbual. Dia bersungguh bercerita tentang sejarah Vietnam, Ho Chi Minh dan keadaannya dahulu & sekarang pada kami berdua & 3 orang lain rakyat Malaysia bersama kami. Dan on the way kami ke destinasi pertama, dapatlah kiranya saya melihat suasana sibuk bandaraya HCM dengan motosikal yang banyak. Kiranya kalau saya nak melintas jalan, mahu ambil masa.

Destinasi pertama kami adalah kedai pakaian yang menjual pelbagai jenis baju kurung, baju melayu, blouse, tudung dll. Kat sini, confirm kami berdua ambil masa sekejap aje. Dalam 20-25 minit sahaja. Dan ditakdirkam Allah, rupanya 3 orang rakyat Malaysia yang bersama kami tadi shopping untuk Hari Raya Aidil Fitri. Terpaksalah kami melepak dalam van dekat sejam (nasib van tu ada internet, takdelah boring sangat + saya pun ada bawa buku).

Settle everything, kami dibawa ke hotel penginapan, Hotel Silverland untuk rehat & refresh dalam setengah jam macam tu & kemudian Rashid bawa kami makan di restoran di Jalan Nguyen An Ninh atau pelancong panggil Jalan Malaysia. Alhamdulillah, kenyang kami makan nasi goreng, popiah Vietnam & minum air pandan susu yang sedap. Dek kerana dah masuk dalam pakej bab makan kami, so, kami select aje menu yang ada.

Lepas makan, kami balik & rehat sebentar di bilik. Lepas asar aje, kami ke Ben Thanh Market yang hanya berjalan kaki dalam 2 minit sahaja. Lepas ronda-ronda kawasan dalam market, kami merayap sekitar kawasan Ben Thanh dengan berjalan kaki. Makanya dapatlah kami melihat kehidupan masyarakat Vietnam di kawasan bandar.

Suasana di dalam Pasar Ben Thanh. Ada pelbagai barangan, buahan, makanan, kopi, cenderamata, pakaian dan lain-lain dijual di sini. Anda boleh tawar-menawar kerana harga yang diberi kadangkala tidak masuk akal. Namun, tawarlah dengan berkata baik bukan berlagak sombong atau berkata kasar. Jika sekadar mahu melihat, maklumkan sahaja. Mereka tidak akan marah. Alhamdulillah, kami berdua tidak menghadapi masalah dengan sesiapa di sini. Penting juga jika anda beragama Islam, bacalah doa masuk pasar. Minta perlindungan dariNya.

Cenderahati di sini memang banyak berbanding tempat lain & anda boleh pilih. 

Jika dilihat dari luar, Pasar Ben Thanh ini tak ubah seperti kawasan kedai di Chow Kit. Ia berada di tengah-tengah bandar & dikelilingi bangunan tinggi. 

Bila kami berjalan, dapatlah kami lihat karenah & kemajuan negara ini. Paling terkini, projek yang sedang mereka jalankan ialah usahasama antara kerajaan Vietnam & Jepun dalam menyediakan lrt bawah tanah yang menghubungkan lapangan terbang hingga ke tengah bandar Ho Chi Minh. Memudahkan kita semua di Ho Chi Minh bergerak.

Taman rekreasi di sini bersih & menyediakan alatan bersenam untuk orang awam. Plus, siap ada orang belajar tomoi di tengah padang & juga taichi. Jelas, mereka mahu rakyat mereka sihat. Orang-orang di sini juga kelihatannya bersaiz kecil & susah mencari orang berbadan gemuk. Jika anda nak beli pakaian, sila beli saiz sekali ganda anda. Contohnya jika anda saiz L, belilah saiz XL atau XXL.

Suasana petang di Bandar HCM. Rehat & riadah.

Settle kami meronda, kami balik ke hotel. Rehat, solat maghrib & isyak. Lepas selesai urusan dengan DIA, kami ke restoran yang dimaklumkan Rasyid dalam whatsapp. Hanya berjalan kaki sahaja. Alhamdulillah, amat mudah mendapat makanan halal di sini. Ada banyak deretan kedai makan halal di jalan Malaysia & sekitarnya. Jika anda backpacker, boleh aje anda guna apps di henset. Ini paling penting. Meskipun harga makanan sedikit mahal (contoh jika nasi goreng ikan masin di Malaysia RM5, di sana dalam RM7-RM9), tapi portionnya atau kuantiti nasi dalam pinggan memang banyak. InsyaAllah kenyang. Plus, rasanya juga sedap. Mereka menjaga kualiti makanan. Pernah sekali saya minta set burger. Dan bila makanan sampai, dalam pinggan tersebut berisi burger dengan daging ayam dan telur mata serta french fries yang banyak. Nasi lemak, mi kari, nasi goreng, memang banyak portionya. Kiranya boleh aje jika nak berkongsi.

Salah satu restauran yang menyajikan makanan halal kepada umat Islam. InsyaAllah nasi lemak, nasi goreng, mi kari hatta roti canai instant pun ada dijual di sini. Harga, insyaAllah berpatutan.

Susu pandan. Bila saya nampak menu air ni, terus order sebab kat Malaysia macam tak jumpa. Subhanallah, sedapnya. Dan beberapa hari dok sini, rupanya bukan saya sorang ketagih, tapi ada beberapa orang lain pun sama.

Vietnam sangat terkenal dengan kopi mereka. Kebanyak orang Vietnam akan minum kopi at least segelas kopi sehari (kot yang tak suka kopi, memang takkan minumlah. Macam orang kita gak). Jika anda melihat sekitar HCM atau dalam perjalanan dari airport ke bandar, anda akan dapat perhatikan begitu banyak kedai kopi. Ada yang dalam satu deret bangunan terdapat 2-3 kedai kopi. They are so addicted. Bila dah ke sini, haruslah anda cuba kopi mereka. Jika anda mengantuk dan minum kopi mereka, confirm malam itu anda STILL BOLEH TIDUR NYENYAK. Ia tidak seperti sesetengah kopi yang membuatkan kita terbeliak biji mata walaupun dah jam 3 pagi. 

Settle aje makan, kami pun merayaplah ke Night Market Jalan Malaysia & di tepi Pasar Ben Thanh. Subhanallah, ramai sungguh manusia berbilang kaum, pelbagai warna kulit dan agama. Masing-masing berjalan melihat suasana pasar yang happening di HCM serta bersungguh-sungguh membuat 'aksi melontar' membeli barang. Rupanya, setelah berborak dengan seorang kakak yang saya jumpa di sebuah kedai kain, dia maklumkan saya yang ramai rakyat Malaysia akan shopping kain, tudung, telekung dan macam-macam barang lagi pada hari Jumaat, Sabtu & Ahad malam. Dan lebih meriah lagi suasananya serta barangan menjadi murah selepas jam 10 malam di sana. 

Seperti apa yang dikata, memang betul. Sebaik aje waktu menginjak jam 10, para pekedai mula menjual longgok tudung, telekung, cenderamata & entah apa benda lagi pada harga lelong di tepi jalan. Tudung yang sebelumnya berharga RM25 di dalam kedai bertukar harga menjadi RM20-RM22 (bergantung pada jenama & kualiti). MasyaAllah, masa ni lah yang tetiba rasa ngeri tengok akak-akak, makcik-makcik ni bershopping. Bukan 3-5 keping tudung atau telekung dibeli tapi berbelas malahan berpuluh. Serius. Saya ngeri & terkejut. Dalam hati berkata, 'banyaknya duit depa... Bisnes ke?'

Nampak tak suasana tu? Ini keadaan pada jam 10.30 malam. Perasan tak ada orang berkerumun di tepi jalan? Perasan tak ada tikar kecil di sebelah kanan jalan? Itu semua harganya sudah dijual longgok. Jika anda bawa RM100 untuk beli tudung, anda boleh dapat dalam 6-8 helai tudung jenama Neelofa, Duck, Ariani dan Bokita. 

Jika dah ke sini, anda boleh cuba rasa kebab Vietnam ni. Sedap & harganya macam kebab kat Malaysia aje. 

Info:
1. Jika sudah ke sini, haruslah cuba makanan mereka yang halal. Dari situ kita akan menghargai makanan kita & belajar tentang makanan negara lain.
2. Oleh kerana Vietnam terkenal dengan kopinya, maka, Coca-cola Coffee telah dicipta khas untuk mereka. Sedap. Kami dah rasa & siap bawa balik lagi.
3. Jika anda nak beli blouse, selalunya 3 pasang blouse boleh dapat dalam RM100.
4. Untuk makanan laut seperti udang, saiz yang ada dalam nasi, sambal, mi kari adalah besar. Sini, hargannya agak murah.
5. Ketika shopping & berjalan di bandar HCM, bukan setakat wanita perlu hati-hati tetapi juga lelaki. Ini kerana encik hubby tiba-tiba dipelawa oleh 'father chicken' untuk melanggan. Terkejut dia bila dipeluk dari sisi oleh 'father chicken' tersebut.
6. Untuk beli international charger phone (kot le terlupa bawa), boleh beli di kedai serbaneka sini. Harganya dalam VND21000.

Settle cerita hari pertama saya... Nanti kita sambung...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...