Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Sabtu, 20 Jun 2009

Fhadilat membaca ayat Kursi

Antara rahsia, hikmat, khasiat dan fadhilat ayat Kursi ialah:

Sabda Rasullullah s.a.w. yang bermaksud:

"Barangsiapa membacanya ketika hendak tidur, nescaya Allah akan membuka pintu rahmat baginya hingga ke subuh, dan mengurniakan kota nur menurut bilangan rambut di badannya. jika si pembacanya meninggal dunia pada malam itu, dia dikira mati syahid."
"Barangsiapa membacanya selepas setiap sembahyang fardhu, nescaya akan terpelihara dengan kekerasan malakut-maut dan Allah sendiri yang mencabut rohnya, dan dia akan dibangkitkan bersama para mujahid yang berjihad berserta para Anbiya' hingga dia gugur mati syahid."

  1. Imam Jaafar Shadiq r.a. mengatakan: "Barangsiapa membaca sekali, nescaya Allah akan menghindar darinya 1000 kesukaran duniawi, yang terkecil sekali ialah kemiskinan dan kepapaan, dan 1000 kesukaran ukhrawi, yang terkecil sekali ialah azab neraka."
  2. Sesiapa yang membaca ayat Kursi dengan khusyuk setiap kali selepas sembahyang fardhu, setiap pagi dan petang, setiap kali keluar masuk rumah atau hendak musafar. Insya-Allah akan terpeliharalah dirinya dari godaan syaitan, kejahatan manusia, binatang buas yang akan memudaratkan dirinya bahkan keluarga, anak-anak, harta bendanya juga akan terpelihara dengan izin Allah s.w.t.
  3. Syeikh Abu Abbas ada menerangkan siapa yang membacanya sebanyak 50 kali lalu ditiupkannya pada air hujan kemudian diminumnya, Insya-Allah Allah akan mencerdaskan akal fikirannya serta memudahkannya menerima ilmu pengetahuan.
  4. Rasullullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Sesiapa pulang ke rumahnya serta membaca ayat Kursi, Allah hilangkan segala kefakiran di depan matanya.
  5. Sabda baginda lagi: "Umatku yang membaca ayat Kursi 12 kali pada pagi Jumaat kemudian berwuduk dan sembahyang sunat 2 rakaat, Allah memeliharanya daripada kejahatan syaitan dan kejahatan pembesar.
  6. Mereka yang beramal dengan bacaan ayat Kursi akan mendapat pertolongan serta perlindungan Allah daripada gangguan serta hasutan syaitan.
  7. Ayat Kursi yang dibaca dengan penuh khusyuk, Insya-Allah boleh menyebabkan syaitan dan jin terbakar.
  8. Jika anda berpindah ke rumah baru maka pada malam pertama anda menduduki rumah itu eloklah anda membaca ayat Kursi 100 kali, Insya-Allah mudah-mudahan anda sekeluarga terhindar daripada gangguan lahir dan batin.
  9. Barangsiapa membaca ayat Kursi di akhir sembahyang fardhu, ia kan berada dalam lingkungan Allah hingga sembahyang yang lain.
  10. Barangsiapa membaca ayat Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah mengutuskan 70000 malaikat kepadanya, mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.
  11. Barangsiapa yang membaca ayat Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah berkenan memberi pertolongan kepadanya.

Rujukan dari: Syeikh Mohammad Umar; 2009; Pustaka Azhar, Fadhilat & Amalan Membaca Surah-surah Pilihan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...