Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Isnin, 2 November 2020

Agar-agar gula melaka bersusu dengan Cream-O


 Assalammualaikum & Salam Sejahtera.

Resipi baru saya try selepas buat buat agar-agar milo berlapis dahulu. Cuma kali ni, bawahnya kita guna gula melaka.

Ini resipinya untuk dicuba.

Bahan:
1 pek agar-agar 30g
1 tongkol besar gula melaka (sagat gula melaka)
1500ml air
1 cawan gula putih
170 ml susu cair
1 sudu besar gula batu
1 pek biskut cream-o

Penyediaan:
1. Dalam periuk besar, masak agar-agar, gula batu & air sehingga agar-agar mencair. Ceduk 8 senduk adunan ke dalam periuk kecil & masak dengan api paling kecil (kacau sekali sekala).
2. Dalam periuk besar tadi, masukkan gula & gula melaka. Kacau sehingga hancur. Tutup api & tuang agar-agar ke dalam acuan. Biarkan sejuk sebentar.
3. Dalam periuk satu lagi tadi, tuang susu cair ke dalamnya & kacau sehingga mendidih. Tutup api & kacau sekali sekala untuk redakan kepanasannya.
4. Setelah agar-agar gula melaka tadi sedikit keras, cakar halus dengan garfu di bahagian atasnya. Ia bagi membantu agar-agar putih melekat pada bahagian coklat & tidak mudah tertanggal. Selepas itu, tuangkan agar-agar susu ke atas agar-agar gula melaka perlahan-lahan.
5. Letakkan kepingan biskut cream-o yang dipatah dua ke atas agar-agar susu. Biarkan agar-agar sejuk & mengeras sedikit barulah diletakkan di dalam peti sejuk. Simpan agar-agar selama 2 jam sebelum dihidang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...