Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Ahad, 22 Januari 2017

Almento Saudi, Makanan Timur Tengah


Assalammualaikum & Salam Sejahtera.

Alhamdulillah. Dapat juga saya praktik buat almento ni. Dah lama tengok resipi ni di dalam buku 'Di Sebalik Niqab' oleh Puan Roza Roslan. Dan resipi ni, saya buat dengan 2 orang anak saudara perempuan saya. Sebaik adiknya yang kecil balik dari sekolah, dan saya dah siap settlekan doh almento ni, saya tanya mereka, "Sape nak tolong maksu masak?" Dan dua-duanya menyahut teruja. Lepas suruh mereka mandi dan saya siapkan bahan-bahan untuk inti almento, saya ajak mereka belajar buat bersama.

Gigih mereka melenyek dan cuba mengembangkan doh tu. Siap ada video pendek hantar kat abang mereka yang belajar di Mesir. 

Ini saya attach resipi almento saudi yang ada dalam buku Di Sebalik Niqab. Jika ada antara anda yang inginkan beberapa resipi menarik dan kisah penulis ketika menetap seketika di Madinah, boleh dapatkan buku ini di Bukuislamikdiskaun. Semua buku yang dijual diberikan DISKAUN 12% dan semuanya BARU. :)

Ini resipinya. Saya ambil gambar lebih mudah untuk anda follow stepnya.

Ini rupa almento saya yang batch ke -3 keluar dari kukusan. Yang 1st & 2nd batch, anda faham-faham ajelah cubaan kali pertama + bila anak-anak saudara yang kecil turut buat sekali. Ada panjang, ada kecik, ada isi sikit, ada terlebih isi, ada senget. Learning process katakan... :)

Happy cooking

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...