Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Selasa, 10 Januari 2017

Jangan Putus Asa, Tenang & Ingat Hadiah yang Allah Berikan


Assalammualaikum & Salam Sejahtera.

Air mata, semua manusia pasti akan mengalirkannya sama ada sewaktu kecil atau dewasa, susah atau senang, gembira atau duka. Namun, naskhah buku 'Usahawan Akhirat' mampu membuatkan air mata saya mengalir atas banyak sebab ketika membacanya. Setiap kali bab-bab tertentu dibaca, ia bagaikan ulang tayang akan kekurangan diri di masa lampau, sekarang dan terfikir akan apakah keadaannya di masa hadapan. Mampukah saya berubah? Mampukah saya memaafkan manusia yang mengguris hati saya? Mampukan saya menjadi manusia lebih baik dari dulu? Mampukah saya menjatuhkan ego saya? Adakah saya sudah bersedia untuk bertemu dengan Allah dengan membawa pelbagai beban yang ada?


Setiap kali ada bab-bab penting yang perlu saya ingati, saya akan lipat sedikit di penjuru buku. Ia untuk mengingati kembali kata-kata yang perlu saya jadikan sempadan atau ingatan jika buku ini saya baca kembali.

Ada suatu bab dalam buku ini yang ingin saya kongsikan dengan anda semua yang BERSERABUT FIKIRANNYA, SUSAH HATINYA, RUSUH JIWANYA. Jawapannya ada diberikan Allah untuk membantu kita...

Ketika kita mengeluh,"Eee... Aku penat sangat," Allah menjawab:
"Dan Dialah yang menjadikan malam untukmu (sebagai) pakaian, dan tidur untuk istirahat dan Dia menjadikan siang untuk bangkit berusaha." (Surah Al-Furqan 25:47)

Ketika kita mengeluh, "Beratnya dugaan ini, tidak sanggup rasanya aku..."Allah menjawab:
"Allah tidak membebankan seseorang melainkan sesuai dengan kemampuannya..." (Surah Al-Baqarah 2:286)

Ketika kita mengeluh, "Serabutnya..." Allah menjawab:
"Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenang." (Surah Ar-Rad 13: 28)

Ketika kita mengeluh, "Apa yang aku buat ini semuanya sia-sia," Allah menjawab:
"Sesiapa mengerjakan kebaikan sebesar zarah sekalipun pastinya ia akan melihat balasannya." (Surah Al-Zalzalah 99:7)

Ketika kita mengeluh, "Tiada seorang pun mahu menolong aku..." Allah menjawab:
"Berdoalah (mintalah) kepadaKu, nescaya Aku kabulkan untukmu". (Surah al-Ghafir 40:60)

Ketika kita mengeluh, "Aku sedih sangat..." Allah menjawab:
"Janganlah kamu berdukacita, sesungguhnya Allah berserta kita." (Surah At-Taubah 9:40)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...