Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Khamis, 14 Januari 2016

Sup ketam, pati daun betik dan demam denggi

Assalammualaikum & Salam Sejahtera semua...

Encik hubby saya baru sahaja baik dari demam denggi. But still masih berjaga-jaga kot dia ter'demam' lagi atau sakit sendi lagi sebab masa check darahnya 2 hari lepas, masih lagi pekat. Platlet darah dah naik cuma kepekatan tu yang masih tak berapa cantik lagi.


Mulanya ingatkan encik hubby saya demam biasa hari Rabu lepas, selepas ambil stok di KL. Sudahnya pagi Khamis tu dia kata dia tak sihat. Saya ingatkan tak sihat biasa sehinggalah hari Jumaat petang. Badan masih tak sihat. Pagi check doktor, doktor pun ingat demam biasa aje. Tapi entah macam mana, masa maghrib dan dia nak mandi, tiba-tiba saya yang nak menyakat dia terus minta dia berpaling ke belakang. Subhanallah, tengok belakang badannya bintik-bintik merah lain macam. Ini bukan ruam.

Dek kerana encik suami nak tengok kat cermin pun macam tak berapa clear, saya cakap, "bak sini handset tu. Saya amik gambar. Awak tengok." Dan bila dah tengok sendiri kat gambar handset tu, baru dia dah start risau. Saya lagilah rasa tak sedap hati. Malam tu juga cari sup ketam tapi.... memang takde rezeki, sup ketam menjadi sup ayam. Ketam habis.

Esoknya, dalam jam 10, kami ke klinik sekali lagi dan mintak doktor check pasal bintik-bintik tu dan ambil darah. Isnin petangnya baru doktor dapat confirm yang encik suami memang kena denggi. Maka, bermulalah tahap risau saya dan kakaknya. Rupa-rupanya sis in law saya pun kena denggi. Siap masuk air dan kena minum sup ketam juga cuba. Dan Alhamdulillah, mereka berdua dapat juga beli air pati daun betik untuk diminum selama 2 hari. Mana akak nak rembat daun betik ni dek time busy2 dan risau2 ni. Yang akak tau, minum banyak air, sup ketam, 100+ dan habbatus sauda'.

Tang air pati daun betik ni, sedikit mahal. Harganya sebotol RM12 tapi bagi kita yang memerlukannya, nak tak nak, beli jugalah. Sama juga dengan semangkuk sup ketam. Harga semangkuk untuk seekor sup ketam, RM13 tapi kalau kau beli sekilo, dapat 5 ekor dan boleh makan ramai-ramai.


Takpe, apapun, kita memang kena precocious. Apa yang penting masa mula-mula demam tu, standbykan panadol, minum air banyak dan air 100+. Lepas tu, esoknya jangan lupa pi check doktor kalau rasa demam tu memang lain dari yang lain.

Berhati-hati ya semua...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...