Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Selasa, 25 Jun 2013

Diharamkan Wangian Syurga...

Assalammualaikum semua...


Saya baru aje sambung bacaan buku "Kompas Umat Akhir Zaman" by Umar Muhammad Noor. Ada beberapa kisah di dalamnya yang menarik minat saya. Ada yang saya kongsikan dalam FB dan kali ini saya kongsikan di blog. Meh saya kongsikan siapakah golongan yg diharamkan mencium bau syurga meskipun baunya boleh dicium dari jarak yang jauh seperti 40 tahun, 70 tahun malahan 500 tahun.

Rasulullah s.a.w menceritakan dalam beberapa hadis. Salah satunya adalah wanita-wanita yg telah dicabut rasa malu daripada hati mereka sehingga mereka rela mendedahkan aurat mereka di hadapan awam. Apabila menyebut sifat ahli neraka ini, Rasulullah bersabda:

"Dan wanita-wanita yg berpakaian namun telanjang, berjalan dengan lenggang-lenggok, kepala mereka seperti punuk unta yg miring. Mereka tidak akan masuk syurga, dan tidak mendapati wangiannya. Padahal wangian Syurga boleh didapati daripada perjalanan sejauh begini & begini (sangat jauh)."

Berikutnya, para pengkhianat yg tidak menghormati perjanjian damai antara kaum muslimin dengan non-muslim di dalam suatu negeri.

Daripada Abu Bakrah, Rasulullah s.a.w bersabda:

"Barang siapa yg membunuh ahli Zimmah, maka ia tidak akan mendapati wangian Syurga. Padahal wangian itu dapat dihidu dari jawak 40 tahun perjalanan."

Berikutnya, para penuntut ilmu agama yg tidak menggunakannya untuk mendekatkan diri kepada Allah, malah menggunakannya untuk meraih kemasyhuran & harta dunia.

Daripada Abu Hurairah, Nabi s.a.w. bersabda:

"Barang siapa yg menuntut ilmu y diharapkan redha Allah padanya, namun ia mempelajarinya untuk mendapat keuntungan dunia, maka ia tidak akan mendapati wangian Syurga pada hari Kiamat."


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...