Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Jumaat, 7 Mei 2010

Baik Sangka (Husnu Zan)

Hari ni saya nak kongsi sedikit ilmu dari majalah Solusi Isu 17 berkenaan dengan baik sangka sama ada kepada Allah, Rasulullah dan sesama manusia.

Abu Hurairah r.a. meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: "Allah s.w.t. berfirman, 'Aku sesuai dengan prasangka hamba-Ku kepada diri-Ku." (Riwayat Al-Bukhari).

Rasulullah s.a.w. bersabda, maksud hadis riwayat Muslim: "Janganlah kamu mati melainkan dalam keadaan kamu berbaik sangka dengan Allah."

Apa maksud bersangka baik dengan Allah? Besangka baik di sini adalah rasa takut dan harap yang saling bergandingan ataupun rasa takut mengatasi rasa harap. Dengan siapa perlu kita bersangka baik? Dengan Allah lebih utama dan kemudiannya sesama manusia, lebih-lebih lagi sesama muslimin.

Seorang hamba yang bersangka baik dengan Allah:
1. Apabila melakukan sebarang ibadah, dia bersangka baik bahawa Allah akan menerima ibadahnya itu dan membalas dengan sebaik-baik ganjaran pahala.
2. Apabila berdoa dia tahu bahawa Allah akan memakbulkan doanya.
3. Apabila dia berdosa, segera bertaubat dan bersangka baik bahawa Allah pasti menerima taubatnya dan mengampunkan dosanya.
4. Apabila ditimpa musibah, dia akan bersangka baik bahawa di sebalik ujian itu ada hikmahnya.

Reaksi seorang hamba yang bersangka baik sesama manusia lain.
1. Memandang seseorang dari sudut positif dan mengabaikan sisi negatif.
2. Tidak menyebarkan keburukan saudara seIslam yang lain.
3. Nasihat-menasihati andai ada kekurangan yang terserlah pada individu tersebut.
4. Saling mendoakan kesejahteraan.
5. Mudah memaafkan.


Semoga hati kita dilimpahi baik sangka dengan segala-galanya, baik sangka kepada Allah, sesama manusia dan terhadap segala peristiwa yang menimpa kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...