Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Jumaat, 10 Mei 2019

Ikan Kembung Bakar Resipinya


Assalammualaikum & Salam Sejahtera.

Ikan kembung bakar bersambal.
Resipi mudah untuk anda yang nak makan tau mau minyak 

Bahan:
3 ekor ikan kembung dibersihkan & digaram kunyit
3 helai daun pisang
1/2 camca teh pes asam jawa
1/2 camca teh serbuk kunyit
1 camca teh gula
3 camca besar air

Bahan kisar halus:
5 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
1/2 inci belacan, dibakar
2 batang serai
4 biji cili merah

Penyediaan:
1. Panaskan minyak dalam kuali & tumis bahan kisar halus hingga wangi. Kemudian, tambah pes asam jawa, air, & gula. Kacau & masak hingga naik minyak. Matikan api dan sejukkan sambal.
2. Untuk ikan kembung pula, setelah dilumurkan garam kunyit pada ikan, panaskan periuk ajaib arau non stick pan anda. Letakkan sehelai daun pisang (kalau xde, boleh aje ganti dgn kertas aluminum).
3. Lumurkan ikan kembung dengan pes bahan tumis tadi. Letakkan ikan kembung di atas daun pisang & kemudian tutup ikan dengan baki daun pisang yang lain & kemudian tutup periuk ajaib. Biarkan ikan masak dalam 8-10 minit (bergantung pada saiz ikan). 


4. Selepas itu, buka penutup periuk ajaib anda & angkat daun pisang yang menutup ikan. Terbalikkan ikan kembung tersebut perlahan-lahan & terbalikkan ia. Masakkan sebentar di sebelah tersebut & angkat. Untuk tahu isi ikan sudah masak, ia berwarna bertukar bewarna putih. Akan perlahan-lahan & siap untuk dihidang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...