Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Isnin, 13 Februari 2017

Kek Pisang Aroma Lemon @ Banana Cake With Lemon Aroma


Assalammualaikum & Salam Sejahtera everyone...

Kek pisang bukan setakat sedap dimakan tapi pada saya, ada beberapa kenangan manis tentang kek pisang ni dengan encik hubby. Both of us very love to eat this cake. Dari muda sampailah sekarang.

Dan tengahari tadi dia cakap, "Yang, simpan kek ni dalam fridge lah. Kang berkulat."
Dan jawapan saya, "Tak sempat berkulat, kalau tak hari ni habis, esok confirm punya. Ramai peminatnya dalam rumah ni."

Dan telahan saya betul. petang tadi saya buka tupperware, dah tinggal beberapa ketul aje.

So, jom saya kongsikan resipinya yang mudah dan insyaAllah sedap untuk percubaan anda.
Anda boleh letak dalam loyang seperti roti atau letakkan dalam bekas remakins ataupun dalam kertas untuk cupcakes. Mana-mana yang anda suka.
Plus, kek ni special sikit sebab saya letakkan jus lemon dan parutan kulit lemon. So, bila anda makan, bau lemon akan sedikit bertindih dengan bau pisang (ala-ala macam Masterchef gitu, hehehe...)

Bahan-bahan:
1. 1 cawan gula kastor
2. 2 cawan minyak jagung
3. 4 biji telur A (suhu bilik)
4. 1 cawan tepung gandum
5. 1 sudu kecil baking powder
6. 1 sudu kecil soda bikarbonat
7. 1 sudu kecil esen vanilla
8. 1 sudu besar jus lemon
9. 1 sudu kecil parutan kulit lemon

Penyediaan:
1. Guna mixer: blend gula kastor, minyak jagung, telur dalam 3-5 minit.
2. Gaul guna spatula: campurkan semua bahan 4-9 dengan adunan pertama. Gaul sehingga mesra dan letakkan dalam dulang pembakar yang diletakkan tracing paper/kertas minyak di bawahnya.
3. Bakar pada suhu 170°c selama 1/2 jam dan kemudian turunkan suhu pada 150°c dan bakar lagi 20 minit lagi sehingga masak.

Happy cooking

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...