Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Jumaat, 25 April 2014

Al-Quran Al-Karim Amazing yang memang Amazing

Assalammualaikum.

Alhamdulillah, Allah berikan saya peluang lagi untuk kongsikan sesuatu yang amat bagus di blog ini.
Kali ini saya nak kongsikan senaskhah al-quran terbitan Karangkraf yang memang amat bagus bagi pandangan saya yang biasa-biasa ini. Memang amazing al-Quran al-Karim Amazing ini.


Saya ada membaca post di FB tentang al-quran ini. Seorang staf Karangkraf juga ada promotekan al-quran ini pada saya. Saya ada juga lihat isinya gitu-gitu aje sebelum ini di ofis pengedar. Pada awalnya saya tak berapa endahkan sebab saya & hubby sudah memiliki al-quran yang mempunyai terjemahan, tajwid, asbabun nuzul dan beberapa lagi kelebihan. Sayang pula hendak menukarkan al-quran lama yang sudah biasa dibaca dan diingati tanda tajwidnya.

Pada suatu hari, makcik saya menempah al-quran ini dengan saya. Seorang pelanggan saya juga menempah al-quran ini. Entah bagaimana, hati saya tergerak untuk mendapatkan naskhah al-quran ini juga. Dan, bila saya buka plastik pembalutnya dan belek-belek dengan rasa hati yang sedikit nervous, tiba-tiba rasa keterujaan wujud. Makin dibelek, makin rasa teruja. Wah... seronoknya al-quran ni. Tak pernah saya rasa seronok berganda bila membacanya. Saya bukan sahaja dapat membaca terjemahan al-quran berserta dengan hukum tajwidnya, tetapi macam-macam lagi ilmu yang saya perolehi dengan al-quran.

Jom saya kongsikan 33 Panduan dalam al-quran ini buat anda semua. Moga ada boleh mendapatkan naskhah ini walaupun satu untuk sebuah keluarga.

  1. Terjemahan Tafsiriyah
  2. Penunjukkan Ayat Perbahasan
  3. Tajwid Praktis Metode Warna
  4. Panduan Hukum Tajwid 
  5. Kaedah-kaedah Tajwid
  6. Terjemahan Bahasa Melayu
  7. Mu'jam
  8. Tafsir Jalalain
  9. 7 Klasifikasi Utama Al-Quran
  10. Tafsir at-Tabari
  11. Tafsir Ibnu Katsir
  12. Riyadhus Salihin
  13. Hadis Al-Arba'in An-Nawawi
  14. Syamail Muhammadiyah
  15. Hadis Nabawi
  16. Hadis Qudsi
  17. Medical Hadis
  18. Tazkiyatun Nafs
  19. Tibbun Nabawi
  20. Asmaul Husna
  21. Doa-doa Asmaul Husna
  22. Tuntunan Doa
  23. Sirah Nabawi
  24. Asbabun Nuzul
  25. Kisah Nabi & Rasul
  26. Nasihat & Pengajaran
  27. Kajian Arkeologi & Sejarah Islam
  28. Zikir Al-Ma'surat
  29. Doa Seharian
  30. Tajwid Super Praktis Khas QRQ
  31. Indeks
  32. Tutorial Praktis Umrah dan Haji
  33. Tutorial Ibadah, Solat & Mua'malah Praktis Seharian
Banyakkan kelebihannya. Teruja betul saya bila melihatnya. Kiranya dalam 1 kitab, kita boleh rujuk macam-macam. Mungkin tidak detail tapi sekurang-kurangnya kita ditambahi ilmu tentang ayat al-quran yang diturunkan pada kita ini. Moga kita semua dan ahli keluarga kita diberikan kemudahan oleh Allah untuk mempelajari, mengamalkannya dan berkongsi ilmu yang ada ini dengan orang lain. Moga Allah merahmati mereka yang merealisasikan cetakan al-quran ini dan juga para ilmuwan yang menunrunkan ilmunya kepada kita, umat akhir zaman.

Meh saya kongsikan antara isi dalam al-quran ini.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...