Assalammualaikum...
Adab atau manners akan sentiasa diambil kira oleh setiap orang bila berhadapan atau dealing with dengan sesiapa sahaja. Tak kira dengan kawan lama, kawan baru, jiran, saudara-mara, ahli keluarga, pelanggan, bos mahupun orang yang tidak dikenali.
Hari ini, untuk entah kali keberapanya sahaja berhadapan lagi dengan perangai staf yang tak semenggah dari sebuah syarikat. Saya call sebab saya nak maklumkan yang stok saya ambil terkurang dan nak tanya sama ada memang saya terlupa atau stok tiada. But the way she talked and replied to my question was make me so angry. Kau ni faham ke tidak etika berhubung dengan pelanggan? Cakap suka-suka hati tanpa fikir yang aku ni bayar kau cash tanpa hutang tahu tak. Bos kau bekerja cari duit nak bayar gaji, air, letrik and everything but the way you treat customers was so damn unacceptable.
Bukan saya sorang aje customer yang dilayan begitu. Adakala mata ni perasan akan pelanggan lain yang cukup bersabar deal with you guys. Dan nak dijadikan cerita, hari ini juga 1 lagi company yang saya ambil stok call saya. Menyatakan yang stok buku yang saya mahukan ada. Siap tanya nak reserve berapa? Dan bila saya minta tolong poskan, mereka takde langsung masalah nak uruskan. Plus, they give me solution how to make sure my parcel can be sent in a cheap way within less than 4 days. Mereka takde masalah langsung nak call saya 3-4 kali hari ini meskipun adakala saya tak sempat angkat (kat dapur masa tu, tengah masak).
Nampak tak perbezaan kat situ bagaimana mereka treat their customers.
Itu belum lagi banyak perkara lain yang saya lihat dan alami antara dua buah syarikat ini. There are so many differences. From top to bottom. Yang paling saya rasa tersentuh antara perbezaan staf dua syarikat ini ialah staf di syarikat yang saya suka deal ini amat mengenali cara saya bekerja dan juga diri saya. Mereka adakala bertanya tentang kesihatan saya, bagaimana saya datang hari ini, boleh bercakap terus dengan mak saya jika ada buku yang saya tak pasti tajuknya dan mereka layan baik hubby saya. Ini antara faktor juga yang menyebabkan suami saya lebih suka ke syarikat tersebut berbanding dengan syarikat yang mempunyai masalah staf dan adamasanya bos juga. Kalau ikutkan hati, hubby saya memang nak aje sound direct tapi mungkin memikirkan saya atau barangkali staf tersebut kena marah dengan bos dia, dia tahankan aje.
Saya bukan hendak banyak komplen or songeh cuma saya mahu kongsikan pengalaman saya yang deal dengan staf yang bermacam-macam perangai ini. Saya banyak juga deal direct dengan distributors atau publishers dan dari situ banyak kekurangan dan kelebihan sesebuah syarikat saya ketahui. Saya memang tabik spring dengan ketua syarikat yang menjaga kebajikan pekerjanya, menjaga bicaranya dan yang menjaga cara hubungan mereka dengan pelanggan tidak kita besar atau kecil.
Moga Allah memberi saya kesabaran dan jalan terbaik untuk menjaga hubungan dengan semua syarikat I'm dealing with. Saya cuba mencari rezeki yang halal dan saya juga mahu hubungan yang baik terbina untuk jangkamasa yang lama selagi mana saya hidup.
Ada satu hadis atau firman Allah (maaf saya tak ingat yang mana satu) yang saya baca sebulan dua yang lalu. ia berkaitan dengan apa yang kita kata atau buat menyakitkan hati orang lain atau under estimate, Allah akan membalas dengan cara yang hampir sama dengan orang yang kita kecilkan hatinya atau under estimate tu selagi mana kita hidup. Dari situ, saya takut untuk melakukan perkara yang boleh membuatkan orang kecil hati atau memandang rendah orang lain atau apa sahaja perkara yang negatif. Saya mahu Allah sayang saya dan saya mahu masuk ke syurgaNya.
Akhir cerita, saya harap syarikat yang mempunyai masalah staf dan bos (kadangkala) itu diberikan hidayah oleh Allah dalam menjaga hubungannya sesama manusia. Untuk pembaca entri ini, doa anda juga saya harapkan. Doakan ya...
Tiada ulasan:
Catat Ulasan