Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Jumaat, 26 Julai 2013

My 1st attempt making Nasi Minyak... :)

Alhamdulillah, 1st time saya buat nasi minyak dan jadi. Senyum aje sambil taip entri ni. Hehehehe...
Saya akui, saya memang tidak pandai sangat masak memasak ni. Kekadang jadi kekadang hancus. Bila jadi, mestilah sukakan. Cuba kalau fail, tidakkkkk....

Meh saya kongsikan resipi Nasi Minyak yang diambil dari blog Tiffinbiru Che Mat. Thanks a lot Che Mat for sharing your knowledge on cooking. Amat bermakna buat saya yg biasa2 aje memasak ni :)

Gambar ehsan dari encik google.

BAHAN-BAHANNYA :
4 cawan beras basmathi, rendam 20 minit dan toskan
1 1/2 cawan susu cair
1/4 cawan minyak jagung
4 camca besar minyak sapi
4 cawan air
1 biji bawang besar, hiris halus
2 helai daun pandan, disimpul
3 ulas bawang putih*
4 cm halia*(*kisar halus)
2 camca teh garam
Secubit gula
1 batang kayu manis#
1 kuntum bunga lawang#
3 biji buah pelaga#
5 kuntum bunga cengkih#(#rempah tumis)
Sedikit pewarna kuning atau warna hijau (mana yg adalah)

** Oleh kerana family saya ramai, saya triplekan bahan2 di atas **

CARA MEMASAK :
1. Panaskan minyak jagung dan minyak sapi. Tumis rempah tumis dan bawang besar hingga harum dan bawang layu. 
2. Masukkan bahan kisar dan daun pandan. Tuang air dan biar mendidih.
3. Masukkan susu cair, garam dan secubit gula. Bila mendidih, padam kan api dan tuang dalam rice cooker, masukkan beras, kacau rata dan masak seperti biasa.
4. Bila nasi kering, buat beberapa lubang dan masukkan pewarna kuning@hijau, tabur kismis dan daun ketumbar jika suka. Biar nasi betul2 masak.
5. Gemburkan perlahan menggunakan garfu, cukup sekadar bahan tadi bergaul mesra. Tabur bawang goreng, hirisan daun sup/bawang, gajus sebelum menghidang.

Happy cooking everyone...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...