Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Ahad, 8 Ogos 2010

Strategi Jibrail mengubah rasa takut Rasulullah

Kali ini saya ingin kongsikan kisah yang dipetik dari buku Jejak Bisnes Rasul keluaran PTS. Very interesting to share.


Pada malam 27 Ramadhan di Gua Hiraq, Muhammad didatangi oleh lembaga yang menyuruhnya, "Iqra' (Bacalah)".

Muhammad menjawab dalam ketakutan, "Aku tidak tahu membaca." Lalu lembaga itu memeluk Muhammad dengan erat. Beberapa ketika kemudian, hilang ketakutan Nabi.

Kemudian, lelaki itu menyuruh Muhammad lagi dengan "Iqra' (Bacalah)." Sekali lagi Muhammad menjawab, "Aku tidak tahu membaca." Sehingga kali ketiga dia memeluk Muhammad sekuat-kuatnya sehingga hampir sukar bernafas.

Lalu dia berkata, "Bacalah Muhammad dengan nama Tuhanmu yang menciptakan sekalian makhluk. Dia menciptakan manusia daripada segumpal darah; Bacalah dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, Dia mengajar manusia apa yang tidak diketahuinya."
(Surah al-Alaq: 1-4)

Akhirnya lembaga itu hilang selepas Nabi Muhammad membaca ayat yang diajarkan kepadanya. Lembaga itu adalah Jibrail, malaikat yang diutuskan oleh Allah bagi menyampaikan wahyu kepada para nabi dan rasulNya.

Sebelum itu lagi sewaktu Muhammad masih kanak-kanak, Jibrail pernah membelah dada Muhammad dan mencuci hatinya bagi menghindarkan kotoran sifat buruk dan hasutan iblis dengan menggunakan air zam-zam.


Daripada Perspektif Bisnes

Tindakan Jibrail memeluk erat tubuh Nabi adalah teknik membuang segala perasaan takut yang masih terpendam di dalam hati Rasulullah. Pelukan erat itu mampu membuatkan Muhammad tersentak dan bertindak balas pada rangsangan itu. Tindakan refleks itu adalah satu sifat berani. Selepas kejadian itu, beliau tidak lagi berasa takut dan bimbang dalam menyebarkan dakwah Islam ke seluruh pelusuk dunia.

Manusia tidak dapat lari daripada perasaan takut. Manusia yang penakut mudah memberikan sejuta satu alasan. Bak kata pepatah, "Mahu seribu daya, tak mahu seribu dalih." Takut adalah virus yang boleh merencat perkembangan potensi sedia ada.

Dalam bisnes, keyakinan selalunya timbul apabila seseorang bersedia menghadapi segala risiko yang mendatang. Ketakutan hanya satu persepsi. Mengapa manusia takut gagal?
  • Takut malu
  • Takut diketawakan / dihina
  • Takut rugi / tiada rezeki
  • Takut penat / tekanan (stress)
  • Takut susah / miskin

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...