Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Jumaat, 9 Oktober 2009

Menariknya tumbuhan ciptaan Allah

Sedang saya mencari senarai binatang dan tumbuhan yang diancam kepupusan untuk novel seterusnya, saya telah temui sesuatu yang menarik. Ya, gambar-gambar yang membariskan tumbuh-tumbuhan yang pelik, menarik, diancam kepupusan, merbahaya, eksotik dan juga memberi faedah besar kepada kita. Jom kita tengok...


Ini gambar tumbuhan yang dianggap pelik. Dalam 4 gambr ni, satu aje yang saya kenal, pokok periuk kera kat sebelah bawah kiri tu.


Bunga-bunga di atas ni nampak cantikkan. Tapi ada di antaranya betul-betul berbisa seperti sengatan ular dan kala jengking.


Ini pula kelompok tumbuhan yang pelik tapi diancam kepupusan. Agaknya sebab pelik sangat, orang amik untuk buat koleksi kot. Dari atas kiri: bunga rafflesia, pokok baobob, titan arum dan venus fly trap.

Pokok Venus Fly Trap ni selalu kita tengok kat dalam filem-filem orang putih. Kalau tak percaya dia pokok yang memang makan benda bernyawa, cuba tengok gambar di bawah.


Yang ini pula spesies tumbuhan yang menyumbangkan kebaikan dalam industri perubatan kita. Tapi kalau disalahguna, boleh jadi melarat seperti pokok marijuana dan bungan popi tu.

Gambar yang ini pula adalah tumbuhan yang dianggap eksotik oleh orang putih. Hah! Buah durian dan buah naga pun glemer juga ya di kalangan mereka.

7 ulasan:

  1. hahaha sy pun cuma kenal periuk kera tu aja...

    BalasPadam
  2. at least kan kuina, mat saleh ni nak jugak le amik tumbuh-tumbuhan di negara asia. takdelah asyik kata tumbuhan dia aje yg paling unik. hehehe...

    BalasPadam
  3. Waa.unik2 sekali kan..=p

    BalasPadam
  4. bnyk yg x prnh jmpe lg ni kak.hehe
    :)

    BalasPadam
  5. Betul tu kf. raser ilmu pengetahuan kita ni sikit sgt berbanding tumbuhan pelik2 yg Allah cipta.

    BalasPadam
  6. ia ke syahbandar? kalau ader gambar atau artikel menarik kongsi ler dgn saya

    BalasPadam
  7. ada la,dalam banyak2 spesies yg kat atas ni,sy knal bnga pakma,priuk kera n mate itik jea...pnah jaga pokok venus fly trap tu je la...tp mati sbb pokok tu kena care lebih..

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...