Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Ahad, 16 September 2018

Cuti-cuti / Ziarah Ho Chi Minh Hari Ke-2


Assalammualaikum & Salam Sejahtera.

Ini aktiviti hari ke-2 kami. Gigih saya nak recall balik memori 4 bulan lepas. Kena tengok gallery dalam henset baru teringat.

Pada hari ke-2 ni, kami berjalan ke Sungai Mekong dan perkampungan di sana. Perjalanan ambil masa sejam dari HCM ke jeti Sungai Mekong. Makanya, sepanjang perjalanan, dapatlah kiranya kami lihat keadaan HCM di pinggir bandar & kampung. Dan oleh kerana kami ni bukan spesis shopping, makanya bila agent singgah 2 tempat shopping sebelum tiba di destinasi, kami masuk kejap2 aje dalam kedai & beli cenderahati untuk keluarga. Kami bawa duit memang untuk melancong/ziarah bukan shopping makanya slot untuk ke arah itu amatlah kurang, hehehe....

Nampak tak muka encik hubby balas whatsapp kakak dia yang soh beli barang. Gigih... Hehehe... Tapi jika memang anda ingin dapatkan tudung, telekung, kain & lain-lain pada harga murah, HCM is the place. :)

Dalam perjalanan ke Sungai Mekong, dapatlah kami sedikit ilmu ketika di sana. Antaranya:
1. Di sini sudah dibuat highway untuk ke kawasan Sungai Mekong. Tiang-tiang tinggi dibina untuk support highway tanpa mengganggu kawasan kampung serta pertanian penduduk di bawahnya.
2. Kelihatan banyak kubur-kubur di kawasan tanah lapang atau sawah padi. Menurut travel agen kami, Hanafi (seorang anak muda yang baru habis belajar sekolah agama di Terengganu), rakyat Vietnam mengkebumikan ahli keluarga mereka di kawasan tanh mereka sendiri & mereka tidak ada tanah perkuburan khusus seperti di Malaysia.
3. Di tepi jalan, banyak kelihatan bendera negara Vietnam & Komunis berselang seli. Mereka sedikit mengamalkan konsep seperti komunis tapi lebih berlembut berbanding dahulu.
4. Stesen minyak di sini kecil & kebanyakannya adalah brand tempatan.

Kuburan batu nisan yang anda boleh lihat jika ke Sungai Mekong

Sebaik tiba di jeti Sungai Mekong, kami tidak perlu menunggu lama sangat kerana agen kami telah settlekan segala tiket. Perjalanan dari jeti ke kampung tradisional seberang mengambil masa dalam 5 minit. So, merasalah kami tiupan angin sungai Mekong.

Ini antara bot yang boleh membawa pelancong. Satu bot boleh memuatkan dalam 10-15 orang penumpang.

Bot ini sedikit kecil. Mungkin kerana jumlah kami yang hanya 5 orang. Tips, jika anda ingin menjaga aurat dari bersentuh dengan bukan muhrim ketika naik & turun bot, sila bawa sarung tangan. :)

Antara barangan tradisional ukiran yang dijual. Di sini ada pelbagai jenis barangan dijual di gerai-gerai kecil yang tersusun cantik & bersih. Ada gerai menjual pakaian, buah-buahan, kraftangan dan juga air tonik serangga berbisa seperti ular & kala jengking.

Selepas anda melalui beberapa gerai, anda akan dibawa ke sebuah gerai yang agak panjang menghidangkan air teh & madu floral vietnam. Di sini anda boleh cuba untuk memegang papan kayu yang dipenuhi oleh lebah bunga, seperti yang encik hubby pegang tu. Jika anda berminat, boleh juga membeli madu yang dijual.

Settle aktiviti dengan lebah ni, kami dibawa ke satu ruang mendengar aktiviti lagu-lagu rakyat oleh penyanyi Vietnam. Mereka mendendangkan bukan sahaja lagu bahasa mereka tetapi juga lagu bahasa Inggeris serta bahasa Melayu. Di sini, anda dihidangkan beberapa piring buah-buahan tempatan seperti ciku, buah naga, nanas, tembikai & betik yang boleh dimakan begitu sahaja atau dicolek dengan gula garam yang disediakan. Dan kali ni, kami berlima berpakat untuk menikmati sebiji durian Vietnam. Kongsi-kongsi duit & rasa. Buahnya sedap & berlemak tapi kurang manis. Allah ciptakan buah yang sama tapi barangkali berlainan rasanya bila ditanam di sesebuah negara.
Selesai sahaja mereka menyanyi, anda boleh berikan sedikit sumbangan kepada mereka. Ada bekas yang diedarkan kepada pelancong.

Selepas itu, kami semua dibawa untuk menaiki kereta kuda. Pengalaman yang menarik. Pelancong akan dibawa meronda seketika perkampungan kecil di situ & berpatah balik. Aktiviti selepas itu pula adalah menaiki sampan menyusuri sungai kecil Mekong. Satu sampan muat dalam 5 orang. 2 tukang kayuh & 3 pelancong. Anda dapat menyusuri sungai ini lebih kurang dalam 5 minit.

Menurut Hanafi, gaji pendayung sampan di sini dalam RM3 satu trip & ianya dikongsi berdua. Jika dapat 2 trip, makanya mereka akan dapat RM6 & dibahagi dua. Kiranya hanya RM3 = VND16850. Makanya Hanafi sarankan mungkin kita berikan sedikit tip kepada mereka agar dapat meringankan sedikit beban kewangan mereka.

Cuaca agak panas di Sungai Mekong, jadinya silalah pinjam topi mereka. Nanti jangan lupa beri tip ya :)

Selesai aje bab naik sampan, kami dibawa ke tempat pemprosesan candy kelapa / manisan kelapa & aiskrim kelapa. Di sini kita dapat melihat gula-gula kelapa dibuat secara tradisional. Jika nak jadikan buah tangan pada keluarga & rakan ofis, anda boleh beli 5 paket pada harga VND100 000.

Ini manisan kelapa yang dimasak hampir 3 jam. Ada dijual di Malaysia tapi jarang-jarang jumpa. Maka, dek kerana dah lama saya tak makan, belilah kat sini. RM5 sepaket.

Usai aktiviti kat sini, kami naik bot balik dan kembali ke jeti. Travel agen kami bawa kami ke sebuah restoran halal untuk makan tengahari & solat. Di sini, kami dihidangkan dengan nasi putih berlauk udang masak blackpepper, kari ayam yang sedap & pekat, sayur & juga telur dadar. Alhamdulillah kenyang.

Settle makan & solat, kami pulang semula ke HCM. Dan sebelum sampai ke hotel, kami minta singgah sebentar di kedai menjual barangan sukan. Yang ni dah masuk kawasan HCM. Dan merayap sini, barulah kami balik. Dan malamnya pula, terjadilah aktiviti seperti semalam. Makan & shopping. Ngeee....

Nanti kita sambung Day-3

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...