Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Khamis, 19 September 2024

Gulai lemak labu dan bayam, kombinasi naikkan selera makan orang tua


Assalammualaikum dan salam sejahtera. Menu gulai lemak labu selalunya disukai oleh orang tua kebanyakkannya. Mereka suka kerana bila makan dengan nasi, labu itu sendiri sudah lembut dan tak perlu susah mengunyah. Gigi masing-masing udah tak kuat dan gusi pun tak boleh kunyah benda keras, jadinya, labu antara sayur yang mudah untuk kunyah dan hadam.

Mama suka gulai labu. Tapi dek kerana sejak dia banyak makan ubat dan kurang selera makan, dia cuma boleh makan seketul dua aje. Jika anda ada menjaga orang tua, boleh cuba menu ini untuk bantu mereka ada selera sedikit untuk makan. Ada labu dan ada bayam.

Bahan:
1 biji labu saiz kecil. Potong ikut saiz diingini.
1/2 ikat bayam di cuci bersih
4 ulas bawang merah
12 tangkai cili padi
1 inci kunyit
1 tangkai cili merah
1 kotak kecil santan
1 helai daun kunyit
2 cawan air
Garam secukup rasa

Penyediaan:
1. Kisar bawang merah, cili padi dan kunyit dengan 1 cawan air hingga lumat. Masukkan dalam kuali bersama dengan labu. Masak hingga separuh lembut.
2. Masukkan daun kunyit, bayam cili merah dan santan serta 1 cawan air. Masak dan kacau selalj hingga mendidih. Masukkan garam secukup rasa. Kacau sebentar dan siap.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...