Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Selasa, 9 Oktober 2012

Hidup Tanpa Tangan...

Hidup tanpa tangan bukan sesuatu yang mudah. Hilang sahaja anggota penting ini, kita pasti akan menghadapi tekanan yang amat sangat. Seoalh menganggap Allah sengaja menduga sesuatu yang tak mungkin kita boleh hadapi. Tapi... bila saya terbaca 1 kisah ini dalam buku "Bila Allah Menduga Kita", saya akui pasti ada hikmah disebaliknya yang membuatkan Allah menduga manusia sebegitu rupa. Apa yang penting, sabar, berdoa moga Dia beri kekuatan & ilham kepada kita untuk terus hidup & berjuang demi mendapat redhaNya...

Jessica Cox, 1st pilot without arms

Saya baru aje kenal wanita hebat pada gambar di atas sebentar tadi (bila di google, keluar terus wajah dia). Dia dilahirkan tanpa kedua belah tangan. Namun, berjaya menjadi juruterbang pertama menerbangkan pesawat tanpa tangan. Kita yang dilahirkan sempurna ini rasanya belum punya keberanian seperti dia. Itupun asyik dok gayat-gayat aje bila di tempat tinggi. :)

Sewakti kecil, dia pernah iri hati pada rakan2nya yang memiliki tangan. Apa yang bagusnya, dia memiliki ibu bapa yang selalu memberikan kata-kata semangat & mendidiknya dgn baik dan melatihnya untuk hidup berdikari. Dan, berkat kesabaran dan semangat yang dikongsi bersama keluarga, akhirnya dia berjaya melakukan segala perkara hanya dengan menggunakan kedua belah kakinya. "I may not have arms but that does not determine who I am or who I can become." Maka, kita yang memiliki apa yang tidak dimiliki oleh Jessica Cox kenapa masih mahu mengeluh dan enggan berusaha???

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...