Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Selasa, 8 November 2011

Creamy fettucinne with mashroom time Aidil Adha

Kali ni me, my mum n sis tak buat nasik impit, lontong or kuah kacang.
Raya kali ni we all buat nasik beriyani, ayam masak malberi, kurma daging n daging masak merah serta kicap. Dan menu dari saya pula creamy fettucinne dgn cendawan manakala adik saya pula buat cheese cake yg simple (takyah bakar, tepek aje dlm bekas n masuk peti ais).

Jom saya kongsikan resipi creamy fettucinne ni untuk anda semua. Saya ambil resipinya daripada cik abg Mat Gebu (terima kasih byk2lah sbb kongsi cara2 masakan yg simple dan sedap cik mat..).

Bahan2nya:
1. 250 g cendawan butang jenis segar (rupa mcm cendawan dlm tin tapi yg ori punya. putih)
2. 800 ml air
3. 250 ml susu sejat IDEAL
4. 1 kiub ayam "Maggi"
5. 1 biji bawang besar, didadu kasar
6. 1 ulas bawang putih, cincang halus
7. 2 1/2 camca besar mentega
8. 1 1/2 camca besar tepung gandum
9. 1/2 camca teh serbuk lada hitam
10. 4 batang sosej, hiris
11. Cili benggala separuh (tak kisahlah kuning ke, hijau ke, merah ke)
12. Hirisan kuchai secukupnya
13. Serbuk lada hitam
14. 80 gram pasta "fettuccine", rebus hingga lembut dan toskan

Cara2 membuatnya:
1. Cendawan dibasuh, lap kering dengan tuala bersih. Asingkan 4 - 5 kuntum cendawan tadi dan didadu sederhana besar. Manakala yang selebihnya, hiris kasar. Ketepikan.

2. Panaskan mentega dalam kuali, masukkan cendawan dan goreng hingga layu. Tambah bawang putih dan bawang besar, goreng hingga bawang besar layu sahaja. Masukkan tepung dan kacau rata2. Gunakan api kecil.

3. Tuang air dan susu cair, kacau rata, masukkan kiub pati ayam dan biar mendidih perlahan sambil dikacau kerap hingga kuahnya menjadi sedikit pekat. Padamkan api dan biar ianya suam.

4. Masak dengan api perlahan hingga mendidih, masukkan cendawan yang didadu dan sosej, tambah serbuk lada hitam, hirisan kuchai, cili benggala dan kacau rata. Masak hingga pekat. Rasa dan jika perlu tambah sedikit garam... Hidangkan bersama pasta fettuccine dan tabur sedikit hirisan daun kuchai.

Nilah pertama kali saya masal. Dan Alhamdulillah menjadi. Suka sangat. Both my sis suka. Berkali-kali tambah. Malamnya pulak mak ngah dan family datang beraya. Dan anak sedara lelaki saya yg sorang ni 'belasah' sampai 3 pinggan. Suka hati saya bila ada orang suka makan.

InsyaAllah lain kali saya masak utk family belah mertua pula (jgn anak sedara hubby makan dgn kicap lagi udah le mcm dia makan spegethi dulu. Sadis aje rasanyer... hehehe...)

Happy Trying n Cooking...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...