Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Ahad, 29 Mei 2011

Anak kucing yang nakal

Rumah saya memang banyak kucing. Mak dan ayah mertua saya memang penggemar kucing. Hubby saya pun boleh tahan manjakan kucing2 ni. 2 bulan yang lepas 2 ekor ibu kucing ni selamatlah melahirkan anak2 kucing mereka. 6 ekor kesemuanya. Dan tanpa dapat diduga, 2 ekor lagi anak kucing yang sesat dah tertambah dalam koleksi kucing di rumah ni.

Semalam satu kejadian agak sadis telah berlaku. Sebelum keluar rumah sekarang ni, saya kena pastikan si kenit2 ni jauh dari tayar kereta. Ialah, kang tak pasal2 jadi pankek anak2 kucing yang cute ni.

Masa hubby nak reverse kereta, saya dan ayah mertua saya terpaksa 'berusaha' mencari si kenit2 ni. Agar dapat dilonggokkan di satu tempat. Tak pasal2 kami kena kira anak2 kucing ni cukup ke tidak (dah macam cerita P.Ramlee dalam Ahmad Albab pulak bila nak kira kambing). Last skali ayah mertua saya kata, "ok, dah cukup. Boleh reverse." Apalagi hubby pun reverse le slow2.

Kami pun dengan senang hati lepas tu keluar rumah nak berjalan. Tengah kami dok sampai ke simpang tak berapa jauh dari rumah, tetiba hubby bersuara, "Eh! Tu bunyi anak kucingkan?"
Pantas saya senyap dan pasang telinga. Dan sesaat kemudian, sah-sah saya dengar suara mengiau. "Yang, ada kucing kat enjin kot. Cepat berenti," arah saya segera.

Apa lagi, hubby pun terus ke tepi. Bila bukak bonet enjin, kita orang dok jenguk2. Mencari.
"Dah, mana pulak kucing ni? Tadi mengiau, ni senyap pulak," hubby bersuara agak geram. "Yang, telefon abah balik, kata kucing sekor tertinggal dalam ni. Soh dia kira balik, betul ke bilangan anak kucing dia kira tadi," arah hubby.

Saya pun terus aje le telefon. Dan seperti yang dijangka, memang terkurang sekor. Dan sedang hubby renjis2 air kat dalam enjin tu, akhirnya si kenit nakal ni keluar. Waduh... satu kerja pulak saya n hubby nak mencangkung mengajak dia keluar. Budak2 muda yang tengah tunggu kawan kat situ pun terjenguk2 jugaklah kat kami. Nak buat camne, buat bodoh ajelah...

Last sekali, ayah mertua saya datang. Dan oleh kerana dia kurus, senang aje dia kutip si kenit tu keluar dari kereta (nasib masa tu dia dah ke tepi tayar). Fuh! Lega.

Alhamdulillah, kami pun dengan senang hati lepas tu berjalan. Nampak gayanya lepas ni hubby kena bukak bonet enjin le sebelum bergerak. Kang tak pasal2 anak kucing ni dok bermastautin kat KL.

Si Kenit nakal yang warna kelabu tu. Buat orang nervous betul...

Dua ekor ni lagi nakal. Sebabnya kami tak boleh bukak langsung sliding door sebab dia boleh menyusup masuk nak makan dan mengacau... Kalau tak caya ce nengok. Kan dah datang kat saya tima amik gambar ni...

Inilah antara koleksi2 kucing keluarga mertua saya. Semua tengah rehat lepas makan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...