Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Isnin, 17 Januari 2011

Kenapa manusia tiada perasaan


Malam semalam saya layan lagi drama Korea 'Personal Taste' dengan hubby (Sabtunya layan episod awal drama ni dengan kakak ipar). Bila masuk Episod 9 malam tadi, tetiba mulut saya becok mengatakan mengapa mesti perempuan tu jeles dengan kawan baik dia. Sanggup rampas teman lelaki kawan tu buat kali 2. Kalau kita tengok, memang takde maruah or muka tembok perempuan ni.

Hubby saya yang dengar saya kata macam pun jawab, "manusia mana pernah puas. dah dapat apa dia nak, dia nak yang lain pula." Saya setuju dengan dia.

Tapi bila makin lama saya tengok cerita ni, tiba-tiba saya teringat sesuatu. Saya juga pernah alami situasi begini masa muda-muda dulu. Situasi di mana saya percayakan kawan saya ni, tapi akhirnya dia tikam saya dari belakang. Juga menceritakan kepada kawan baik saya sesuatu yang membuatkan hati saya sakit sangat. Pada masa yang sama, saya juga tak tahu macam mana nak bereaksi depan dia. Saya tak tahu bagaimana nak marah or luahkan ketidakpuasan hati. Dan dia pula tanpa segan-segan dan berperasaan menunjuk-nunjuk apa yang telah dirampasnya daripada saya. Hati siapa tak sakit masa tu gengggg...

Tapi, dari situ saya banyak belajar. Pertama, jangan percaya kawan kita 100%. Hanya DIA yang boleh kita letakkan kepercayaan yang tinggi. Kedua, Tak semua orang punya hati yang baik. Ketiga, manusia sentiasa dengki pada orang lain walaupun dia sebenarnya boleh dapat yang lebih baik. Keempat, kita menjadi lebih matang menilai perangai manusia.

Saya harap kawan tikam kawan saya tu berubah, dan menjadi orang yang disayangi orang sekelilingnya. Saya maafkan segala kesalahan dia meskipun kadang-kadang hati terusik mengenangkan kisah lalu. :) We learn from experience isn't it.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...