Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Isnin, 14 Jun 2010

Puding triffle yang sedap

Setelah berkurun lama saya tak berkongsi resipi, kali ni saya nak kongsi resipi baru yang saya ambil dari myresipi.com. Saya nengok cara-caranya mudah dan sesuai untuk saya yang suka puding muding ni, apa lagi, saya pun try le.

Apalagi, jom kita masakkk...

Bahan-bahannya (utk 2 tupperware sederhana besar & 1 tupperware kecil, macam bekas yang saya gunakan dlm gambar di bawah):

1. 2 Swissroll (perisa vanila/oren)
2. 1 tin besar fruit cocktail
3. 2 gelas susu cair
4. 4 gelas air
5. 6 sudu makan tepung kastad
6. 8 sudu makan gula
7. 2 sudu kecil esen vanila
8. 2 paket agar-agar serbuk perisa ros/strawberi

(Kalau nak puding untuk 1 bekas aje, kiranya amik separuh sukatan aje dari bahan-bahan di atas. Family saya ramai tu yg buat banyak).

Ni gambar bahan-bahannya ya.

Potong swissroll dalam 1 inci dan susun dalam bekas atau mangkuk.


Tuang rata air cocktail atas swissroll. Tabur 1/2 daripada buah cocktail tadi ke atas swissroll.

Campurka tepung kastad dengan susu cair, gula dan esen vanila. Masak hingga menggelegak dan sedikit pekat (kalau tak pekat nanti puding tu jadi lembik dan jadi macam dadih). Kemudian tuang atas swissroll tadi.


Taburkan buah cocktail yang selebihnya ke atas puding.


Jika suka, buat agar-agar menggunakan agar-agar kotak dan tuang ke atas puding. Kiranya macam gambar kat atas ni ler. Pastu jangan lupa simpan dalam peti ais sampai sejuk. Pastu apa lagi, ngap ngap lah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...