Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Ahad, 2 Oktober 2016

Batik Time... Warisan Lama yang menggamit

Alhamdulillah...
Allah berikan kami rezeki mencuba kembali kraf batik.

Subhanallah... Semalam, kami ke Karnivel ICEPS di USIM. Mulanya hanya sekadar berjalan cuti hari Sabtu dan bila melihat banner yang tergantung di tiang-tiang elektrik di bandar Nilai last week, kami bercadang untuk ke sana.

Semalam, dapatlah bawa budak-budak berdua ni main game kanak-kanak, jalan-jalan & mewarna batik. Semalam juga beri mereka cuba mewarna kanvas batik yang sudah siap. Saje beri mereka merasa bagaimana hendak mewarna batik dan prosesnya.

Dan hari ni, Ahad, kami pergi lagi ke USIM. Pada awalnya hendak menyokong anak sedara yang memasuki pertandingan bayi comel dan bila habis turn dia, saya & hubby ke booth canting batik balik. Kali ini saya nak buat untuk projek bisnes saya. Saje... Dan pada masa yang sama, saya ajak hubby untuk membantu. Dalam diam tak diam, minat seni dia mula bangkit.

Encik hubby dengan seni warnanya...

Exactly, encik hubby pandang melukis & mewarna. Dia dulu pernah masuk interview melukis untuk sambung buat Diploma. Tapi, bukan rezeki dia. Sesekali masa kami bercinta, dia selalu hadiahkan saya lukisan yang cantik. Sampaikan orang ingat dia photostat gambar tersebut.

Sudahnya, saya buat 30% dari colouring tersebut dan selebihnya dia yang siapkan. Pada awalnya takde pertandingan. It just suka-suka pada sesiapa yang hadir ke situ. Dan tengah kami berdua mewarna dalam 10 minit, tetiba Encik Ismail (owner booth tersebut), bersuara agak kuat. Menyatakan ada pertandingan buat semua yang mewarna batik. Hadiahnya pula ditaja oleh ADABI.

So, apa lagi, kami pun ajak le anak saudara join. Just for fun dan tengok sama ada mereka minat seni atau tidak.

Just give them opportunity to try. Mana tahu akan datang salah sorang terminat bab seni ke.

Our batik colouring after finish

Sambil menunggu peserta lain menyiapkan batik mereka, depa bertiga sempat lagi main dam ular gergasi kat sini. Senang hati betul depa...


Kami berdua punya batik termasuk dalam top 10 & top 5 mewarna batik

Alhamdulillah, rezeki dapat nombor 5. Terima kasih lah kat pembantu Encik Ismail ajar kami mewarna dan membaiki warna yang rosak (specially time warna dah terkeluar garis lilin tu. Akak amatur dek non...) 

Anak-anak sedara dapat hadiah saguhati. Jadilah kan. Rezeki mereka... 

All the contestant with their batik colouring. Masing-masing happy buat something yang release tension dengan sesuatu yang lain dari biasa.

Moga industri batik atau kraftangan terus maju dan kekal zaman berzaman. Moga ada yang mewarisi seni ini dan harap ia tidak dipinggirkan (rupanya hari ini juga hari Batik Nasional di Indonesia. Akak ternampak dalam instagram tadi).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...