Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Sabtu, 7 Disember 2019

Kuih Keria, Old Time Favourite Habaq Hang...


Assalammualaikum & Salam Sejahtera.

Kuih Keria.
Dah lama sangat teringin nak buat. Cuma selalu ada halangan. Dan bila balik ke Ampang last week, rezeki sangat. Adik baru balik dari Rompin sebab ada kenduri kahwin di sana. Macam-macam benda dia bawa balik dan salah satunya keledek. Apalagi, mulalah operasi anak-anak Hajah Inon memasak.

Bila diadun-adun dan diuli-uli, dapatlah dekat 23 ketul.
Bila makan, wangi bau keledeknya terasa bila melted dalam mulut. Ingatkan saya sorang aje bau begitu, rupanya dia pun sama. Mungkin ada jenis keledek wangi yang kami tak tahu.

Bahan:
600gm keledek yang siap direbus
1 cawan tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil garam

Bahan gula:
100gm gula
1/4 cawan air

Penyediaan:

1. Lenyek keledek hingga lumat. Masukkan 1 cawan tepung gandum & baking powder, gaul & adun hingga menjadi doh.
2. Kemudian, sapu tapak tangan dengan sedikit tepung. Ambil doh dalam sebesar bola tenis & bulatkan serta leperkan sedikit. Buat bulatan kecil di bahagian tengah. Kemaskan sedikit & letak atas loyang/pinggan besar. dan alih ke dalam loyang.


3. Setelah siap semua adunan keria, panaskan minyak untuk menggoreng terendam. Guna api sederhana . Setelah miny panas, goreng hingga keemasan. Angkat & toskan.
4. Setelah selesai menggoreng, tuang minyak ke dalam bekas lain & masukkan gula pasir & 1/4 cawan air, masak hingga gula memekat. Selepas itu, masukkan kuih keria & gaul rata2 hingga menyaluti kesemua kuih tadi.
5. Kemudian, boleh diangkat & biarkan ia sejuk. Apabila sejuk, kuih keria tadi akan berkerak dengan gula.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...