Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Jumaat, 25 September 2015

Positif vs Negatif

Assalammualaikum & Salam Sejatera semua...
Salam Aidil Adha dari saya buat anda juga :)

Kali ni saya tetiba teringin nak kongsikan tentang kata-kata negatif yang kemudiannya menjadi positif.

Anda pernah kena kutuk, diperlekehkan, down grade, tidak dihargai dan adakala dilontarkan dengan kata-kata negatif? Saya rasa semua orang akan dan pernah mengalami situasi begini. Adakala kita dilontarkan dengan kata-kata negatif oleh keluarga, rakan sekerja, orang sekeliling dan kadang-kadang minda kita sendiri (nafsu yang jahat le tu).

Sometimes, bila saya terkena kata-kata negatif ni dari orang, akan tengok keadaan. Sama ada saya akan membalas atau diamkan aje. Jika saya balas balik dan orang tersebut still nak meluahkan kata-kata negatifnya, saya akan diam dan kemudiannya beredar. Dalam hati selalunya saya akan kata, 'lantak kau lah nak kata apa. Aku tak nak kau kata negatif kerana nanti berjangkit dan aku akan sakit. Aku ada Allah nak aku luahkan rasa sakit hati ini bila kau komen bukan-bukan dan tak masuk akal'.

Saya tak tahulah mana datangnya orang yang dok fikir negatif semedang ni. Dia tak penat ke cari kesalahan orang? Dia tak penat ke mengata benda yang salah? Dia tak malukah bila dia mengata orang, dan orang lain akan menggeleng kepala melihat telatahnya? Apa yang sebenarnya dicari orang berfikiran dan berkata negatif ni? Puas sangatkah hidupnya dengan memperlekehkan dan under estimate orang lain? Serius. Memang saya musykil dengan orang begini. Your are not being happy enough ke sampai nak jeles dan berkata negatif?

Saya sekarang ini, cuba sedaya upaya untuk mengikis kata-kata negatif, mengumpat dan under estimate orang lain. Because we didn't know what will happen in the future. Takut nanti jadi seperti bak kata pepatah, mengata orang dia yang lebih atau tepuk air, terpercik ke muka sendiri.Nauzubillah...

Semalam, saya dan keluarga sibuk di dapur menyediakan juadah makan tengahari dan menjamu tetamu yang datang beraya. Saya, mama, encik hubby dan adik perempuan saya bertungkus lumus memasak. We are so happy cooking & baking for our family and others. Bagi saya yang kadang-kadang balik ke rumah keluarga, saya akan cuba masak yang terbaik untuk mereka. Duit dan peluh yang keluar tak sama dengan kasih sayang yang Allah limpahkan.

Dan Alhamdulillah, keluarga, saudara-mara dan sahabat handai suka dengan apa yang kami sediakan. Dan salah satu yang buat saya tersenyum, happy dan terima kasih pada Allah ialah ayat yang keluar dari mulut suami rakan saya, "Kek carrot ni sedap. Lagi sedap dari yang jual di Secret Recipe. Lembut dan lembab rasanya." Rakan dan sepupunya saya juga beria-ia ingin tahu bagaimana membuat frosting carrot cake tersebut.

Subhanallah, Allahu Akbar, rupanya Allah beri orang lain yang melemparkan kata-kata positif tersebut kepada saya. Sebelum ini, ada orang tidak menyukai makanan yang dimasak saya sehingga kata-kata ucapan yang dilemparkan membuatkan saya berkecil hati dan sedikit terasa. Dan seperti saya kata, Allah itu ada. Sentiasa ada dengan kita sepanjang masa dan dia tahu apa ada dalam hati dan perasaan kita. Dan semalam, Allah mencampakkan orang lain kepada saya untuk menguatkan dan mengatakan bahawa apa yang saya buat ini betul dan masakan yang dimasak boleh diterima.

Saya akui, memang saya zero knowledge on baking sebab bagi saya dahulu, memasak kek atau benda yang melibatkan kek, oven, barang-barang utinsil dapur, semuanya susah. Tapi rupa-rupanya saya salah anggap. Saya tidak ada ilmu tentang itu maka pemikiran dan anggapan saya adalah terhad. Dan kini, salah satu faktor kenapa saya Allah tidak takdirkan bekerja dengan syarikat lain untuk beberapa tahun adalah bagi menyediakan saya untuk belajar sesuatu yang saya anggap susah dan renyah dulu. Allah juga ajar saya untuk sentiasa bersangka baik padaNya (husnuzon) dan belajar bergantung harap padaNya.

Pada saya sekarang ini, biarlah orang negatif tersebut dengan sikap negatifnya kerana saya tahu, satu hari atau satu masa nanti dia akan mendapat pengajarannya. Sama ada di dunia mahupun di akhirat. Dan saya pula akan cuba belajar untuk bersikap positif dan bersangka baik dengan orang keliling. Orang lain gembira, saya juga gembira.

Memasak, rupa-rupanya bukan sahaja mengajar kita cara untuk menyediakan makanan yang sedap untuk yang tersayang tetapi juga untuk mengingatkan kita tentang memori indah ketika belajar atau memasak bersama keluarga & rakan. Indah atau tidak, ia tetap membangkitkan memori sehingga akhir hayat...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...