Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Jumaat, 18 September 2015

Mudahnya buat Pizza sendiri


Assalammualaikum & Salam Sejahtera Semua.

Pizza. Siapa yang tak kenal dan tk suka kan... majoriti kita akan makan kecuali orang yang memang kurang gemar atau orang tua tak berapa sangat dengan pizza ni.

Dah lama sebenarnya saya buat pizza ni cuma bila nak update dalam blog, asyik lupa aje. Dan dek kerana nak letak resipi dan gambar dalam buku resipi yang saya beli, so, gigih balik cari gambar yang diupload di FB. Nasib jumpa balik :)

Saya guna resipi Chef Gennaro. Confirmlah dari youtube kan...
Saya bukannya pernah buat pizza sebelum ni. Selalunya kalau waktu saya bujang sampailah dah kahwin, yang akan dapat tender buat pizza ni adalah my sis & juga mama. Saya memang tak gemar bab uli-menguli dulu. Rasa macam renyah sangat. Selalunya saya ambil tender sapukan sos atas based pizza dan kemudiannya tabur segala macam ingredients dan cheese atasnya.

Dan sekarang ini, dek kerana encik suami saya gemar buat roti dan kami masa buat tu dapat guna tepung 'OO' yang dibeli oleh rakan dari Australia, so, excited terlebihlah (udah le susah dapat mahal pulak weh tepung tu kat Malaysia... cukai le katakan...)

Bab pepperoni tu pula, jika anda nak dapatkan pepperoni, salami halal, rib eye, daging kambing dan lain-lain dengan harga murah (mcm dlm pek atas pizza tu. Isinya banyak ya...), boleh dapatkannya di House Of Meat di Saujana Impian, Kajang. Dibuka jam 9 pagi - 8 malam. Keju yang murah dan sedap dan fresh (mozarella dia mmg fresh yang seketul macam tauhu tu), boleh beli di kedai arab Berkat Madinah di Ampang. Exactly, ada a few kedai makanan & barangan arab di Ampang tapi kami dah biasa beli di Berkat Madinah. Dan di Shah Alam khabarnya ada satu dua kedai lagi yang menjual barang timur tengah. Harga cheese parmesan, mozarella, feta semuanya lebih kurang separuh harga lebih murah banding di pasaraya.

Ok ok. Jom kita cerita cara buat pizza pula. Lepas ni, 2-3 hari jugalah anda bedal pizza anda tu sebab dapat buat sendiri, murah dan suka-suki nak taruk topping apa yang happening. Pizza anda, sukalah anda nak taruk apa pun... :)

Bahan-bahan.
500gm tepung gandum
1 sudu kecil garam
7gm yis
325ml air 
1 mangkuk kecil tomato pes (yang ni anda beli aje dalam tin cuma nak letak bawang putih yang dihiris halus. Dan taruk 2 sudu besar sos cili. Nak rasa pedas skit)
Sedikit minyak zaitun
Garam
Keju Parmesan (tak kisah le yang seketul atau dah siap parut)
Keju Mozarella (sama juga. Rembat aje mana yang ada kat kedai tu)
Daum selasih (yang ni  kalau takde pun takpe. Letak aje sayur hijau apa anda nak letak)
Untuk Topping: Boleh letak pepperoni, potongan buah zaitun, hotdog, hirisan nipis ayam, buah tomato, nanas, sambal ikan bilis atau apa ajelah yang anda nak cuba.

Penyediaan:
1. Sediakan 1 mangkuk sederhana besar. Masukkan tepung dan garam. Gaul mesra.
2. Masukkan yis ke dalam bekas berisi air dan kacau perlahan. Biarkan seketika dalam 3-4 minit.
3. Setelah yis kembang, masukkan campuran yis dan air tadi ke dalam bekas berisi tepung dan garam. Gaul sehingga mula menjadi adunan berketul. Mula pindahkan adunan tepung tadi ke atas meja besar yang dah dilap bersih (kalau takde meja atau tempat besar untuk menguli, pakai aje papan pemotong sayur anda yang lebar tu. Tak pun meja makan... :) )
4. Ketika anda menguli, anda akan perasan yang adunan sedikit melekit. So, tambahkan aje sedikit tepung gandum. Uli sehingga adunan menjadi sedikit kental dan tidak melekat di tangan.
5. Bulatkan adunan tadi dan sadurkan dengan sedikit tepung. Kemudian, potong 4 adunan tersebut dan anda dah dapat 4 bahagian doh pizza. Selepas itu, anda bulat-bulatkan doh tersebut dan letakkan di atas pinggan besar atau papan yang ditaburkan dengan sedikit tepung atau minyak zaitun (untuk pastikan doh tidak melekat dengan pinggan). Jarakkan sedikit 1 doh dengan doh yang lain juga ya sebab doh akan mengambang.
6. Tutup adunan doh tadi dengan kain lembab dan letakkan di tempat jauh dari cahaya. Biarkan doh berehat dalam 1-2 jam (proses doh mengembang, hehehe...)
7. Panaskan oven pada suhu 110C.
8. Setelah doh mengembang dengan jayanya, taburkan tepung di atas meja besar atau papan pemotong yang bersih dan kemudian ambil 1 doh dan letakkannya di atas taburan tepung tadi. Tumbuk-tumbuk sedikit depan dan belakang adunan doh tersebut untuk mengeluarkan udara yang ada dalamnya. Selepas itu, anda mula kembangkan adunan tersebut menggunakan tangan. Seperti gambar di bawah.


9. Kalau anda ada loyang besar yang buat kuih raya tu, atau apa aje dulang yang boleh masuk oven, gunakan aje. Anda taburkan sedikit tepung atau minyak zaitun di dasar loyang/dulang kemudian kembangkannya setakat yang anda mampu.

Saya guna aje bekas kaca saya ini untuk buat masak pizza. Guna aje apa yang ada. 

10. Bila anda dah kembangkan doh tersebut, tekan sedikit keliling bahagian tepi adunan doh pizza. Ia sebagai tanda untuk kita tidak meletakkan sos tomato melebihi hadnya. Macam gambar kat bawah ya.


11. Letakkan sos tomato ke atas doh pizza. Ratakan ia tapi jangan banyak sangat nanti warna merah itu akan mengganggu kecantikan pizza (ia kot... makcik ikut aje kata chef). Titikkan sedikit minyak zaitun dan taburkan sedikit garam ke atas pizza untuk memberi rasa kepadanya.
12. Taburkan parutan keju parmesan di pizza. Kemudian taburkan pula keju mozarella. Kalau guna mozarella yang seketul fresh tu, carik-carikkan ia dan letak merata-rata tempat atas pizza.
13. Taburkan daun salasih atau apa sahaja topping yang anda nak letak. Titikkan sedikit minyak zaitun lagi di atasnya dan masukkan ke dalam oven. Bakar lebih kurang dalam 20-25 minit atau sehingga anda lihat pizza tu dah masak dan kejunya masak dengan cantiknya. Keluarkan dan tadaa... Siap... Boleh makan begitu sahaja atau apa sahaja cara yang ada suka...

Pizza tomato dan nanas. 

Nampak macam banyak step tapi sebenar mudah dan anda akan rasan teruja untuk menyiapkannya untuk diri sendiri da orang tersayang.

Happy cooking.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...