Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Jumaat, 8 Februari 2013

Surah Al-Kahfi memberi rasa sebak...

Assalammualaikum semua...

Hari ini, ketika selesai solat subuh tadi dan ketika hendak berdoa, hati saya berbolak-balik. Hendak baca surah apa ya pagi ni. Yasin? Sambung bacaan yang sebelumnya? Atau surah Al-Kahfi?
Akhir Allah beri petunjuk. Saya buku lembaran Surah Al-Kahfi sebaik selesai membaca Fatihah.


Saya baca sahaja untuk beberapa muka surat. Sebaik membaca terjemahannya, saya baca sahaja dan cuba jadikan bacaan terjemahan hari ini sebagai penyampaian Allah untuk saya. Ingatan dan peringatan buat saya. Namun, sebaik membaca kisah tentang peringatan Allah berkaitan dengan perkataan 'InsyaAllah', saya teringat kisah yang hubby saya ceritakan dari Ustaz Dato' Ismail Kamu waktu kuliahnya. Ia juga seolah peringatan Allah buat saya agar sentiasa mengucapkan 'InsyaAllah' setiap kali berurusan dengan orang lain terutamanya pelanggan saya.

"Dan janganlah engkau berkata mengenai sesuatu (yang hendak dikerjakan): "Bahawa aku akan lakukan yang demikian itu, kemudian nanti." Melainkan (hendaklah disertakan dengan berkata): "InsyaAllah". Dan ingatlah serta sebutlah akan Tuhanmu jika engkau lupa; dan katakanlah, "Mudah-mudahan Tuhanku memimpinku ke jalan petunjuk yang lebih dekat dan lebih terang dari ini." (Al-Kahfi: 23-24)

Dan selepas membaca terjemahan beberapa ayat berikutnya, saya mula rasa sebak. Saya takut. Saya takut Allah tidak mengambulkan doa saya. Saya takut saya tidak dapat pulih dan jadi lebih baik dari sekarang. Saya selalu kata, 'aku berlindung kepadaMu ya Allah' tapi adakala hati mula berbolak-balik. Dan saya mula menangis tatkala membaca terjemahan ayat di bawah:

"BagiNyalah tertentu ilmu pengetahuan segala rahsia langit dan bumi; terang sungguh penglihatanNya & jelas sungguh pendengaranNya (terhadap segala-galanya)! Tidak ada bagi penduduk langit dan bumi pengurus selain daripadaNya! dan Ia tidak menjadikan sesiapa pun masuk campur dalam hukumNya. Dan baca serta turutlah apa yang diwahyukan kepadamu dari kitab Tuhanmu, tiada sesiapa yang dapat mengubah kalimah-kalimahNya; dan engkau tidak sekali-kali akan mendapat tempat perlindungan selain daripadaNya." (A;-Kahfi: 26-27)

Ya. Dia sebaik-baik pelindung. Dan saya amat berharap dia dapat melindungi iman saya, rasa hati saya, perasaan saya dan kehidupan saya sepanjan hayat. Harap sangat agar Dia tunjuki saya jalan yang lurus dan membantu saya tatkala perasaan & rasa hati jahat mula melanda. Ya Allah, kau tahu apa yang aku maksudkan. Dan aku harap aku kembali sihat dan lebih baik amal ibadatku berbanding dahulu. Ampunkan dosaku ya Allah......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...