Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Ahad, 20 Januari 2019

Burger Ayam Panggang @ Grill Chicken Burger.


Assalammualaikum & Salam Sejahtera.

Menu yang agak sangat mudah. Yang penting, perap ayam tu sekurangnya 2 jam. So, kita akan dapat burger yang lain dari yang lain (selalu goreng, kali ni panggang).

Bahan:
Untuk coleslaw:

1 cili hijau dibelah dua & dihiris
1/2 biji kubis hijau dihiris sederhana nipis
1/2 biji kubis ungu dihiris sederhana nipis
1/2 cawan susu
1/2 cawan mayonis
1 sudu kecil cuka
1/4 sudu kecil smoke paprika
1/4 sudu kecil garam
3-4 helai daun bawang dihiris kasar (boleh guna daun ketumbar jika suka)

Untuk ayam:
2 sudu besar minyak sayuran
3 bahagian dada ayam yang diperap dengan rempah anda suka (boleh guna garam, lada hitam, serbuk kari, serbuk cili, oregano, lada sulah dll)

Penyediaan:
1. Untuk salad/slaw: Dalam satu mangkuk besar, campurkan cili hijau, kubis hijau & ungu. Gaul. Dalam mangkuk kecil, masukkan susu, mayonis, cuka, paprika, daun bawang & garan. Gaul mesra & kemudian tuang bahan basah ke dalam sayuran. Gaul mesra lagi & kemudian letak dalam peti ais sehingga nak makan.
2. Untuk ayam: Panaskan minyak dalam kuali kecil. Setelah panas, masukkan ayam & masak ia dalam 3-4 minit setiap bahagian. Terbalik-balikkan ayam bagi masak sepenuhnya. Ketepikan. Bila dah sejuk sikit, hiris.
3. Untuk Burger: sapukan mentega pada roti burger yang dibelah & panaskan atas kuali. Setelah selesai semua, sapukan mayonis di roti bahagian bawah, letak hirisan ayam, hirisan tomato, coleslow & parutan keju. Jika suka, letakkan sos cili di bahagian atas. Siap.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...