Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Isnin, 30 September 2024

Sotong goreng tepung rangup macam kat Kuala Perlis


Assalammualaikum dan salam sejahtera. Sejak balik dari Kuala perlis 2 tahun lepas, suami saya kalau pergi kedai makan, kekadang dia akan request sotong goreng tepung. Tapi jika tak sama, dia macam frust. Katanya, sotong goreng tepun Kuala Perlis memang sedap. Nombor satu dalam ranking dia. Katanya, "enak ratah gitu aje. Macam makan ayam goreng."

Entah macam mana, rezeki saya terjumpa Tiktok Chef Crack. Saya save resipi tu. Dan bila ada masa baru ni, saya cuba buat. Alhamdulillah sedap. Rangup. Kadar letupan sotong tu pun kurang (teringat masa muda dulu saya masak sotong goreng tepung di rumah sedara di Labuan, meletup-letup sotong tu dalam kuali. Terjerit-jerit saya. Hahaha...)

Jadinya, ini bahan sotong goreng tepung Chef Crack yang anda boleh cuba. Hopefully anda suka juga menu makanan laut ni.

Bahan:
300gm sotong (cuci dan potong ikut saiz kesukaan)
Garam
1 sudu kecil baking powder.
Bahan Perap:
1 biji telur
1 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung jagung
Lasa sulah
1/2 sudu kecil serbuk kunyit
1/2 sudu kecil serbuk cili
Garam
Air sejuk

Bahan tepung kering:
1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung jagung

1/2 sudu kecil serbuk kunyit
1/2 sudu kecil serbuk cili
Garam

Penyediaan:

1. Perap sebentar sotong dengan garam dan baking powder dalam 15 minit. Selepas itu, basuh dan toskan hingga kering.
2. Campur bahan basah dalam satu mangkuk dan adunan jangan cair sangat. Masukkan sotong. Gaul dan perap dalam peti ais sebentar dalam 10 minit.
3. Masukkan bahan kering dalam satu mangkuk. Masukkan minyak menggoreng dalam kuali dengan guna api sederhana. Keluarkan sotong diperap.
4. Setelah minyak panas, masukkan sotong diperap tadi dalam adunan kering dan sadurkannya. Masukkan dalam minyak panas dan goreng sehingga keemasan. Setelah masak, angkat dan toskan. Selesaikan baki menggoreng sotong yang lain sehingga habis.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...