Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Jumaat, 27 September 2024

Spicy pasta dengan ayam dan fishcake, menu diet bila rasa kena diet


Assalammualaikum dan salam sejahtera. Kali ni saya cuba resipi spicy pasta baru dari Tiktok. Oleh kerana suami saya sedikit tidak sihat dan doktor sarankan dia turunkan sedikit berat badan, makanya, gigih saya cari dan cuba kembali resipi baru yang sesuai untuk kami. Beberapa menu pasta saya cari dan cuba.

Resipi asalnya guna pasta linguine tapi dek kerana rumah saya ada spaghetti, maka saya buat spaghetti pedas lah. Senang. Jika anda nak guna pasta lain seperti, angel hair, tagliatelle, fettuccini, penne atau rigatoni, boleh aje. Janji pasta. Ini resipinya anda boleh cuba.

Bahan:
1/2 bungkus spaghetti direbus al dante
3 sudu besar minyak zaitun
2 ulas bawang putih
5 batang daun parsli (asingkan batang & daun)
2 sudu besar chili flakes
1 sudu kecil pati ikan bilis/ 1/2 kiub pati ikan bilis
1 cawan air rebusan pasta
2 keping fishcake
2 keping dada ayam
Garam secukup rasa

Penyediaan:
1. Panaskan kuali & letakkan minyak zaitun. Setelah panas, masukkan bawang putih & batang daun parsli. Kacau sebentar.
2. Masukkan chili flakes & pati ikan bilis ke dalam kuali. Tumis sebentar. Kacau dan masukkan pula air rebusan pasta dan isi ayam. Kacau & biarkan mereneh.
3. Masukkan pula pasta, fishcake, daun parsli dan garam secukup rasa. Kacau. Jika rasa nak pedas lagi, boleh tambah chili flakes. Gaul mesra & siap untuk dihidang serta dinikmati bersama tersayang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...