Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Selasa, 24 September 2024

Menu sihat termudah, sup sayur campur campak apa suka


 Assalammualaikum dan salam sejahtera. Menu sup sayur campur selalunya adalah menu termudah apabila menjamu keluarga dan tetamu. Menu sayur ini boleh dimakan bukan sahaja dengan nasi tetapi juga dengan bihun, mi ataupun pasta.

Untuk pilihan sayurnya, terpulang kepada individu mahu masukkan apa. Jika anda suka ayam atau makanan laut, boleh juga diletakkan sekali di dalamnya. Pada saya, boleh aje letak semua jenis sayur yang ada dalam peti sejuk. Untuk minyak memasak, anda boleh pilih sama ada ingin guna minyak kelapa sawit, minyak jagung ataupun minyak zaitun. Terpulang kepada diri masing-masing. Cuma versi saya, saya masak guna minyak zaitun sebab kuantiti yang digunakan tidak sebanyak mana. Kiranya ini menu sihat saya untuk keluarga.

Bahan:
1/2 biji bawang besar dihiris
2 ulas bawang putih dihiris/dadu
1 batang lobak merah dipotong bulat
2 batang saderi potong serong
5 jambak sawi batang pendek asingkan sayur dan batangnya
1 biji tauhu goreng dipotong dadu
8 biji fish ball
3 urat daun bawang
1 cawan cendawan
1 kiub pati ikan bilis
10 biji tomato kecil
Sedikit cili padi
3 sudu minyak zaitun
1 1/2 liter air
Garam secukup rasa


Penyediaan:
1. Panaskan minyak zaitun dalam periuk. Setelah panas, tumis bawang besar dan bawang putih. Setelah naik bau, masukkan lobak merah. Masukkan 1 liter air. Masak sehingga air mendidih beberapa minit.
2. Setelah mendidih, masukkan batang saderi. Kacau sebentar dan masukkan pula batang sawi dan kiub pati ikan bilis. Biarkan sayur sedikit lembut dan kacau sekali sekala.
3. Masukkan pula tauhu, bebola ikan, cili padi, sawi dan baki 1/2 liter air. Kacau sebentar dan masukkan daun sup, cendawan dan perasakan dengan sedikit garam.
4. Setelah mendidih, masukkan tomato. Kacau dan tutup api. Sedia untuk dihidang sup sayur campur kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...