Firman Allah: (لقد كان لكم في رسول الله أسوة حسنة) (maksudnya: Sesungguhnya bagi kamu pada Rasulullah itu contoh yang baik).
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENGASIHANI

Ahad, 22 September 2024

Gulai lemak rebung madu dengan udang, resipi mudah semua suka


 Assalammualaikum dan salam sejahtera. Menu kampung gulai lemak rebung madu dengan udang ini buat suami saya bertambah nasi bila makan. Jarang dia suka lauk kampung sayur dan udang ni.

Saya memang suka gulai rebung. Jika makan di luar, jika kedai nasi campur tu ada lauk rebung, pasti saya amik (jika nampak tempting). Dan rezeki kali ni, bila ke pasar, jumpa rebung putih. Kata abang koboi (abg yg jual sayur kampung ni suka pakai topi koboi), rebung ni tak bau dan elok sangat. Nak makan gitu aje pun boleh. Yang jenis putih ni bermusim.

So, apalagi, terus beli 2 pek. Masak untuk buka puasa dua family. Resipi mudah ini saya ambil di web @matgebu . Sedap kejadiannya bila dah masak.

Bahan:
800 gram rebung
200gm udang
2 batang serai, dititik
1 helai daun kunyit, disiat
1 keping asam keping
500 liter air
300 ml pati santan
Garam & gula secukup rasa

Bahan kisar halus:
4 biji cili merah
2 inci kunyit hidup
6 biji bawang merah
2 ulas bawang putih


Penyediaan:
1. Rebung dicuci dan direbus dalam air mendidih yang dimasukkan sedikit garam. Rebus hingga rebung lembut, dan kemudian toskan. Udang digunting muncung tajamnya.
2. Masukkan rebung dan serai dalam periuk. Tambah bahan kisar halus dan kacau. Tuang air hingga rebung tenggelam dan masak hingga mendidih. Masukkan asam keping dan daun kunyit. Masukkan udang, kacau dan masak hingga udang berubah warna.3
3. Tuangkan santan, kacau hingga rata dengan api sederhana. Masukkan garam secukup rasa. Kacau sebentar. Tutup api dan siap untuk dihidang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...